torsdag 13. desember 2012

Aclima ull





Da høsten begynte å gjere inntok og kulda kom krypande, var det å finne varmere ull til lillemann.  Har brukt mykje Devold tynne ullbodyer på han fram til kalde høsten, men  lillemann er ikkje så stor for alderen og skikkelige fjellklær er vanskelig å finne. Devold har en Otimum hoodie, men den begynner på str 2år. Stakkaren vil da drukne i den :(  Men en dag kom eg over Aclima hoodie! Aclima var ukjent for meg. Den virka varmere enn Devold sin Optimum hoodie, og eg fallt pladask! Lang hals, god passform på hetta og den dekka meir av handflata enn Devold sin, og det er et stort pluss med små barn som ikkje liker votter :) Dessverre var der ikkje i små størrelser, begynte på str9o og lillemann brukte str74. Heldigvis er stoffet ganske mjukt og føyelig så det vart ikkje klumpete og ubehagelig, så det var ikkje noke problem. Den hoodien har han brukt på nesten alle turane i heile høst og vinter! Lillemann som blir så fort kald på hendene, og hater votter, har da hatt på en måte halvvotter på. Fingrene fri til å leike og spise (og lugge meg i håret) og likevel vært varm. Hoodien er så varm at når han er inne/heime med den på, blir han for varm. Perfekt for ute bruk og en som sitt still i ei bæremeis! :)


Hetta på hoodien er en super balaklava. Den dekker haken, godt halsen og panna. Legg merke til spissen på panna, den dekker fint nedover panna også! Veldig viktig, for kald panne kan føre til hodepine. Supert under lua :)
  











 Har også halsen fra Aclima. God stretch, så ikkje masse protester når eg skal ta den på, men allikavel beholder sin passform. Har hatt andre halser. Tjukke, som blir klumpete innenfor dressen og blir for tjukt til å dra att glidelåsen på dressen. Hatt for tynne i ull, så vinden kjem lett gjennom. Mange halser er levjete og dekker ikkje det dei skal. Denne halsen dekker oppe og godt ned og er lett å stappe nedi dressen. Ypperlig for en sovetur i vogna når hoodien ikkje er nødvendig eller en kjapp tur ut i hagen for å disse.





Så oppdaga eg noke nytt fra Aclima i sportsforretninga her: en overall!! Lyst på til lillemann! :-D
Nedturen kom fort, størrelsen starter på 100 :( så lillemann må vokse litt til..... men ideen er genial. Ei heil drakt fra hodet, dekker halsen, ingen glippe eller klumping av plagg i midjen, dekker deler av hendene, heilt genial :)

Fann en test publisert i Villmarksliv 27.09.11 og Aclima WarmWool i herre sett fekk en 5`er. Fekk pluss for god passform, lengde, opplevdes varmere enn tykkelsen av stoffet skulle tilsi. God stretch, slitesterkt og nupper lite. Konkluderte med at vart litt varmt for heilårsbruk, men en meget god allrounder. Minuset var at enkelte av testpanelet ytra om noke "ullkløe".  Har ikkje opplevd at min har ytra om ubehag eller ville klødd seg.
Link til testen:

http://www.klikk.no/helse/dinkropp/friluft/article703193.ece

Aclima har faktisk fått pris for sine produkt. Hadde eg kunne gitt en pris, så hadde eg utdelt en for å lage smarte og varme klær til barn, om enn at eg skulle ønske at dei fanst i mindre størrelser. Hadde vært perfekt når eg skal ha med lillemann i pulk (hjelp!! eg skal ha på meg langrennski for første gong på over 20 år!!)  når snøen no legg seg og han skal sitte stille. Men i påvente at han blir stor nok til overallen, så får han bruke den nyinnkjøpte hoodien og buksa :) kjøpte denne spreke svarte og grønne overdelen på Platou på Moa https://www.facebook.com/?sk=h_chr#!/PlatouAlesund?fref=ts og måtte ha både buksa og halsen. Kul og varm liten gut! Synnøve, vi kjem tilbake, eg og ønsker meg en slik hoodie ;)

Legg til bildetekst

















Der er masse ull der ute på markedet og masse bra. Gjeld å finne det som passer for seg, og sine. Føreløpig så er Aclima det som passer godt for lillemann i kulda :)

Så folkens, ikkje frys i kulda men kle dokke godt og nyyyt turen :-D

Trude

2 kommentarer:

  1. Gratulerer med kjempeflott blogg Trude :-) du får det sikkert kjekt med blogginga når været er for ufyselig til at du kan springe rundt i fjellheimen. Du må være flink til å legge den ut på facebook når du skriv innlegg, og er det et mål å få mange besøkende så besøk lignende blokker og legg igjen kommentarer. De fleste i blogglandia er flinke til å kommentere i hverandres blogger.

    Klem Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Kristin :-) litt skummelt ditta her, men kjekt også! Og så er d kjekt å sjå andre sine blogger og få ideer. Held på å pakke bæremeis, ut på tur! :)

      Klem tilbake, Trude

      Slett