onsdag 5. desember 2012

Bæremeis oppakning

Min oppakning av bæremeisa


Å pakke for tur når man skal ha med små barn, er ikkje alltid like enkelt. Kva skal man ha med til den lille, kva skal man ta med for å være forberedt på ting som kan skje, og kva treng man sjøl.
Eg starta sjøl på tur når lillemann var 4mnd og da amma eg, så mat var kun til meg sjøl. Da var det berre bleier og reserveklær. Småting som reservesmukk og koseklut var da alt.
Så vart det bæremeis og litt mat og drikke etter kvart. Eg har alltid en viss fast oppakning liggande i bæremeisa til all tid. Så fyller eg på om det er lange turer og etter årstidene.



Øverst til venstre:
sitteunderlag, som også er fint å ha til å støtte opp en sovende liten
tørkepapir, 2 pakker
den kvinnelige delen, bind osv. Om man skulle være uheldig å få det månedlige på tur. Ingenting er da verre enn å være fleire timer unna nærmeste butikk
plaster lett blanding med div plaster og ikkje minst, gnagesårplaster. Sportsteip, liten saks og en av kvar av smertestillande piller.
reservesmukk med lenke kjipt om lille mister smokken i skogen og du da står der uten fredspipa
leiker et par leiker som enten har borrelås eller anna festemulighet til å ha hengende i ei stropp
Rad 2 fra venstre:
kos og søvn babydyne klipt i to og tatt på barneputetrekk+ liten krage. Lillemann med sin kolikk vart bært/rista i søvn, og det helst oppi ei babydyne. Så når han begynner å bli trøtt oppi meisa, tar vi fram "dyna" og han lener seg på den og sovner. Kragen er kjekk å ha når lille sover så han får god støtte. Men den faller lett av det lille hodet, så eg skal ta 2 mjuke band, sy dei på i kvar ende av kragen så eg kan knytte sløyfe under haka så kragen ikkje sklir av.
svart pose/bleier som regel 3 bleier, engangs skifteunderlag og en ziplock pose med våtservietter oppi
Nederst:
drikkepose å ta av seg bæremeisa kvar gong man er tørst er tungvindt. Eller å be andre heile tiden leite fram drikkeflaska for seg. Med drikkeposen slepp du det. 99kr på Europris og kjøpe med det samme reserve endestykker/drikketut, 30kr
stav for litt brattere terreng er det kjekt å kunne få litt ekstra støtte. Ikkje minst på nedover! Da er det lett å skli, tungt å senke seg ned fra steiner og avsatser. Med barn på ryggen er det ikkje berre å hoppe ned når man skal ned noke, da får barnet et rykk/støt oppi meisa og kan være ubehagelig. Og om barnet søv, så er harde dump lite kjekt. Da kjekt med stav så kan avlaste litt for lår. Og er det glatt er det lett å skli. Eg har alltid med 1 stav fast på siden av meisa på turer eg veit har litt bratte.
Nan melk man veit aldri kva som skjer, så har alltid en boks med ferdig melk liggande
speil når du er den som bærer meisa, så ser du ikkje kva som skjer oppi der. Veldig kjekt å ha et speil i bæremeislomma framme så du kan ta fram og får sett til lille bak deg

For sein vår, sommer og høst, har eg fast liggande en vindtett, pustende og regntett tynn regndress til lillemann liggande baki meisa. Er man ute på tur og det blåser litt på toppen, blir litt regn, så er det kjekt å kunne tre en regndress utenpå det lillemann har på seg ellers. Har redda mange turer den regndressen! Den var dyr, men holdt heile sesongen og vel verdt pengane. 1000kr.
Ei meget lett og tynn jakke. Vindtett, pustande og regntett jakke til meg sjøl, putta sammen i en snurpepose. Samme formål som dressen til lillemann. Reserve dynedress sokker til lillemann i tilfelle en sko dett av eller en anna dynedress sokk forsvinn.






For vinteren endrer det seg litt. Kulde, snø og mørkre. Å ha hansker fast er kjekt å ha. Desse er kjøpt på Jernia for ca 100kr. Er faktisk arbeidshansker. Er fora og har et veldig godt gummiert grep. Så du har et godt grep på turstaven og på greiner og trær du måtte ønske å holde deg fast i.
Reserve ullvotter til lillemann
Hodelykt BØR være fast! Mørkret kjem så fort, og ting kan ta lengre tid, eller noke uforutsett kan skje. Da kjekt å sjå kor man går. Lillemann har egen hodelykt festa oppi meisetaket så han også har lys og ikkje kjeder seg fordi han ikkje ser kva han sjøl gjer oppi der.
Brodder. Ute og går en sein høsttur og du kjem oppi fjellsida og der er litt snø eller glatt. Desse her er heilt suverene! Som mini stegjern, og er så enkle og kjappe å ta på at du ikkje treng å ta av deg meisa engang! Fungere også på glatte/sleipe steder så du ikkje glir så lett. Alles skrekk er å falle med meisa på ryggen. Dette er Snowline sine Chainsen Light brodder. Og dei har virkelig et godt grep! Eg hadde Yaktrax brodder favoritt før, heilt til eg prøvde desse. Bladet Jakt og Fritid hadde virkelig sansen for dei også. Eg testa en tøffere versjon av desse idag, blogg i morgo om kva eg synes :)
Så var det "smultringen". Til turstaven, visst man skal gå i snø så staven ikkje synker nedi. Koster ca 200kr å kjøpe et par i sportsforretningen.


Mat til lille.
Der finnes så masse ute på markedet for dei små no. Ta med noke som lille liker så du veit at noke spiser han om lille blir trøtt og lei og skiva ikkje frister. Kjekt å ta en kjapp pause og ta en fruktsmootie som mellom måltid. Yoplait mini youghurt er også kjekke. Diverse drikker får du også. Ei plastskei for youghurt og andre moser. Boks for å lage ferdige skivebiter for turen, lett å ta fram for berre litt mat. For lengre turer har eg med reservekopp eller reserveflaske for reservemelk el anna drikke i tillegg til flaska med vatn som eg alltid har med.


Eg har ingen fasit for kva man skal pakke og kva man treng. Men dette er det som vi har prøvd oss fram til dei siste 8mnd på tur. Har noen andre gode ideer, er det meget velkommen å kommentere. Alltid kjekt å få nye ideer, eller at noe kan fungere bedre. Tur er kjekt, og bedre løsninger gir bedre tur :)
Håper at dette har vært til hjelp for noen.

Trude

1 kommentar:

  1. Her var mange kjempegode tips for den som vil ta med seg småbarn på tur. Sikkert mange som kan ha nytte av denne :-)

    Kristin

    SvarSlett