torsdag 6. desember 2012

Brodder Snowline Chainsen

 


 
Ut på tur på tidlig vinter har sine utfordringer og gleder. Frost i bakken, litt snø her og der, is på stier og større isparti. Det er da fjellskoa kjem kort til og brodder er en super ting og ha. Hittil har eg hatt Yaktrax som favoritt og liggande i bæremeisa og under barnevogna når eg skal ut. Men så vart eg presentert for Snowline Chainsen brodder! Og for noken brodder! Der er to versjoner, lett og grovere. Den lette er super på snø og isveier når du er ute og går og triller tur osv. Også ute i barmark når bakken er sleip og du bærer tungt. Forhindrer at du glir så lett. Og med bæremeis på ryggen, er skrekken å falle! Heilt supre for å få bedre grep :)
Broddane er i høykarbonstål og skal da tåle det meste. Kjettingen er i rustfritt stål. Dei er kjempe lette og veg ca 360g pr par. Gummien er super enkel og elastisk å dra på skoen. Tar knapt noen sekunder å dra dei på, og du klare å
dra dei av på null komma niks, mens du står på en fot! Supert når du har bæremeis på ryggen og sleppe å ta den av. For å dra på må du nok sette deg ned på en stein el noke, men av
kan du godt stå og holde deg i et tre om du treng balanse hjelp for å ta dei av. Chainsen Light er på fast plass i meisa mi.
I går tok eg med Chainsen Pro på fjelltur, uten bæremeis. Faktisk min 3. tur overhodet uten lillemann på ryggen. Var på Skopphornet på over 1000moh og der egner det seg ikkje å ta han med. Skulle bruke stegjern og isøks i bratta, så barn måtte pent være heime med far.
-9 grader og god frost i bakken og Pro hadde et meget godt grep i bakken på vei opp. Stien er et lite bekkeføre, og det hadde fryst til is i store områder. Dei andre i turlaget måtte gå utenom stien, klatre rundt, mens eg med Pro på sko berre gikk rett framover og også oppover uten å skli! Supert grep på is! Eg var overraska at grepet var så godt. Dei vart imponert dei andre også.

Da vi kom til snøpartia tenkte eg å teste kor bratt eg kunne gå med dei før eg måtte ha på stegjern. Etter bildet så ser man at det var ganske bratt men holdt ganske bra. Snøen var temmelig hard, skikkelig skare, men tok godt. Så skal du på tur og veit du skal gå over en del snøflater og ikkje er så bratt, så kan desse erstatte store og tunge stegjern.
På steinparti/berg var dei ikkje akkurat gode. Mister litt kontrollen. Men der tok eg dei kjapt av, og svupp så var dei på att etter bergpartiet var over.







Forskjellen på Pro og Light er at Pro har en brodd meir og litt større brodder. På bildet øverst har eg tatt dei på mine store McKinley vintersko i str 39. Mine brodder er i Medium, str35-40. Går akkurat fint :)
Bladet Jakt og Fritid hadde testa dei og ga en 6er. Brukt på hjortejakt. Kan tenke meg dei har fungert supert som jaktsuplement!  Link: http://www.jaktogfiske.net/id/2434.0

God tur!

Trude

2 kommentarer:

  1. Herlig blogg og mange fine turer! Så heldig å ha ei slik mamma som går så mye på tur:)))

    Kjempeflott blogg!
    Ha ei riktig fin jul:))

    SvarSlett
  2. Tusen takk Jill :)har hatt maaaange turer ej og lillemann og nyter kvar en gong vi er på tur. Skal legge ut turer som vi har hatt etter kvart. Litt fersk i blogging enda, men håper å lære litt:)

    Ha ei riktig god jul du også! :-D

    SvarSlett