mandag 7. januar 2013

Gamlemsveten

 En drøm som går i oppfyllelse <3
 
Ute er det ikkje snø, det regner og er dystert. Har blogga under 2 måneder, og har mange turer vi har gått i året som var. Kjem til å lage til noen av dei i påvente av snø ;)
 
Min mor var mykje hos sin mormor (min snille oldemor) i Brattvågen som liten. Og kikka opp på Gamlemsveten i alle dei år. I seinere åra har ho kikka opp fra båten når dei var på tur. Eg har ikkje visst noe, før ho en dag lurte på om vi skulle gå opp dit. Gamlemsveten? Kor er det? Og kvifor akkurat der? Tungbedd var eg no ikkje, så selvfølgelig sa eg jo ja! :)

Gamlemsveten er litt lunefull pga tåka. Som oftest sommerstid er den dekt i tåke på fine dager, og ofte når min mor har lagt i båt i nærområdet, ha toppen vært dekt i tåke. Sånn er det med kysten. Så vi fulgte med værmeldingane og planla å ta så tidlig ferge som mulig for å komme tåka i forkjøpet!
På bildet ser du Gamlemsveten slik den var dagen etter vi var der, og slik mamma er vant med å sjå den ifra båten, dekt i tåke! Ser masta så vidt stikke opp.











Tidlig morgen og været såg ok ut, pakka bæremeis og vogn og dro avgårde :) Lillemann happy og fornøgd i vogna, klar for tur :-D
4km grusvei, her kjem vi!












 







Skiltet som møtte oss ved starten..... gav oss en liten peikepinn på at dette kom til å bli bratt! Lite ane eg KOR bratt....


Mormor tok den tomme bæremeisa mens eg tok vogna og labba avgårde, lykkelig uvitende om kor bratte bakker som venta :-/






Ikkje mange grusveier som har sånn flott utsikt :)
Faktisk den turen eg har gått med den flottaste utsikta!








Ved denne bakken ga eg opp å skubbe vogna med lillemann oppi, og bytta til bæremeis. Mamma tok da vogna. Lillemann hadde heldigvis våkna og var veldig glad for å komme oppi bæremeisa, pludra og ommøblerte hestehalen min :)             Godt med vannmelon i varmen!



Toppen!! 3 kjempe fornøgde turvenner som lurte tåka og fekk sjå toppen!! Og mamma fekk endelig gjordt turen sin etter så mange år <3







Matpause er jo halve gleden på tur, og etter den "ordentlige" maten er det lov med litt ufornuftig mat og kose seg og slenge med beina :)






Vel oppe ser vi tåka kjem sigende fra nord som den bruker, og vi skimter så vidt Nordøyane til venstre og retning Brattvågen til høgre, og vips så var øyene dekte i tåke!
 
     Ut mot havet og ser rett ned på Terøya og Bjørnøya, baki Vigra og Valderøya



                                     Mot sør og Sunnmørsalpane og ser heim til Skopphornet



                                             Havutsikt og antenneanlegget på toppen


På vei ned ser vi mot Brattvågen og tåka som kjem fort mot oss. Vi rakk akkurat utsikta før toppen blir slukt av tåkeheimen.







Liten gutt er trøtt og sliten og vil sove litt. Pga bratta så måtte vi heve ryggen ganske mykje så han til slutt låg flatt! :)











Ser tåka kjem fort inn kløfta fra Brattvåg og legg seg over veien vi skal ned. Steike bratt, så vi held fast vogna begge to på vei ned, berre for å være sikker. Heilt utrulig kor fort den tåka kom! Nesten nede blåser vinden såpass at småtrærnene legg seg. Havtåka er ikkje noke å spøke med.


Blir det til at vi går der igjen, lar eg vogna stå att heime. Tar gjerne en tur oppatt dit en dag det er tåkefritt, for utsikta der var berre formidabel! En fin vinterdag der oppe, det hadde vært noke! :)

God tur!

Trude




 
 

 
 
 
 

4 kommentarer:

  1. Herlige bilder Trude:) Gleder meg jammen til å ta med jentene mine og barnebarna opp her til sommeren:)

    Ja det er sannelig en flott utsikt der oppe. Fjell og hav er en fantastisk kombinasjon:)))

    Turklem fra meg:))

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Jill :)Har lyst opp dit en vinterdag også, vel og merke med veldig lite snø, berre for å få sett utsikta med kvite topper og det spesielle vinterlyset :)
      Elsker havet og fjell! Føle friheten i kvart et vindpust...

      Slett
  2. Dei viste nok ka dei gjorde,da dei plasserte antenner på Gamlemsveten,Makan til utsikt kan en leite lenge etter! En ser hele fylket herfra:)Har hompa på buss forbi der noen ganger gjennom oppveksten, på vei til besteforeldrene mine Brattvågen....kikka opp dit og tenkt,at dit skal ej en gang!Når vi har snakka turer,så måtte no ej komme med det turforslaget der ;)Takk <3 Trudedøta <3 mi for at du ville joine mj dit,og oppfylle drømmen! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tur ilag med deg er ei stor glede ♥ og turen opp dit tar eg gladelig en gong til! En ledig dag så kan vi berre fyke.

      Slett