søndag 3. februar 2013

Første langrennstur på 25år!!

Ok, gruet meg lenge nok no og ute er forholda perfekte! Skal eg noensinne får testa langrennski så var det no eller alt for seint. Teste pulk med det samme, jadda, her tar vi alt med en gong :/
Sist eg eigde et par ski var i 5. klasse på barneskulen, prøvde et par natoplanker en gong, og det er det med mi langrennserfaring. Så 25 år siden begynner å bli lenge siden!
Men vil gjerne ha med selskap, og mest laglig til sto min 13år gamle dataelskede sønn. Og ikkje gått på langrenn han heller på noen år. Her må vi rett og slett lure han litt. Klaska en 50 lapp på kjøkkenbordet til min sønn, utfordra og sa: Du klare ikkje å gå til mormor (det er 1mil dit). Ha! var svaret med et glis. Over Sessvatnet, utfordra eg. Ha! var fremdeles svaret. På ski! utfordra eg igjen. Da vart det litt stillere. Greitt! vart svaret. Yess!! tenkte eg og begynte å pakke strålende fornøgd.



Vi kjørte opp til bommen ved Høgtun, og der er kjørt opp et spor opp til vatnet, rundt det og ned Koldaveien heilt til bilveien til mor mi.
Ut med pulk, oppi med gut, og nervøst ha på mine flunkande nye ski.....og fann ut at skia  var ENORMT glatte!! Trur min samboer bomma fullstendig med smøringa idag :( han insisterte på smøreski, mens eg ville ha smørefrie ski, eg ga meg og kjøpte smøre ski. Er på test nivå han også med smøring, men dette var skivebom! Men eg hadde bestemt meg, no når eg for en gong skuld hadde tatt meg sammen, pakka alt og var klar, da skulle eg over samma pokker! Og labba i vei.






Et steg fram, og glei to steg tilbake. Fiskebein og sklei da også. Var berre å gi opp :( men over skulle eg og berre tok av meg skia og gi til fots opp bakken.








Godt pågangsmot har vi, til tross for skia under armane :) føreløpig...













Lillemann i pulk for første gong og vart meir fornøgd når det vart litt meir fart når eg gikk, enn med ski på beina :)






Liten flate, og på med skia!! Må no gå mens eg kan gå. Gleder meg til å komme opp og få flate og nedover!






Oppe!!! :-D Temmelig tomatrød i ansiktet, men fornøgd.













 
Pause på benken :) kjeks og drikke gjor godt. Og nyte omgivelsane mens eg prøver å få ned fargen i ansiktet.



Skopphornet









 






Litt tryning høre vel med?? Gjer det ikkje? Fekk no noke å le av min sønn bak meg....
Og dette var no ikkje eineste gongen heller, han var berre ikkje kjapp nok med kameraet ;)














Veldig grei lillemann idag, tålmodig med mamma sin som ikkje har det heilt greitt i løypa. Klaga ikkje og hang på slep og kikka på trærna etter kvart som dei sakte seig forbi..... mamma er ikkje noen rask skiløper med såpeglatte ski....





















Alexander fann ut det var bedre å gå forran meg og varsla om småbakker og at no er det berre nedover! :)




 
Vi nærmer oss målet og teknikken har blitt mykje bedre, motet stig og kan heve blikket og kikke oss litt rundt.
                                                                            Er no fint med snødekt landskap :) Jobber intenst med å prøve å like vinteren.
 
 
Lang nedover bakke på såpeglatte ski var ikkje berre berre nei! Nybegynner og ustø og hadde noen kontrollerte "fall" for å holde farta nede. Men no ser vi bilveien og VI KLARTE DET!! :-D
 
 
                                                                  Lillemann kjenner att huset til mormor og morfar, kikker opp og lurer på om turen er over? Fann seg til rette oppi pulken til slutt og begynte å bli døsig.
 
3 fornøgde skigåere framme ved målet og klare for litt mat og sofa! 25 år uten langrennski på beina, kom meg over via Sessvatnet med pulk på slep, da sei eg meg fornøgd! Noke surt med såpeglatte ski, men gir ikkje opp enda. Ny mulighet til ski, så skal eg prøve igjen, og håper da på bedre skiopplevelse :-D 
 










 
 
 
 
 

12 kommentarer:

  1. Bra jobbet! Og det blir lettere etterhvert!

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper d blir lettere, for har ikkje gitt opp enda ;) neste annledning så er d ut og prøve igjen. Kanskje eg ender opp med å like ski :)

      Slett
  2. Så tøff du er - imponert over at du legg i veg så langt og attpåtil med pulk når det er så lenge sidan sist!! :) Men no er du i gang! Og det var inspirasjon til å finne fram skia for oss andre også :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Liv Janne :) Tøff... visste vel ikkje kva eg gikk til :)) litt sta når eg først har bestemt meg. Klare eg, så klare alle d! :) så ut igjen.

      Slett
  3. Det skal du <3 Trudedøta <3 du tar gjerne en utfordring!Bestod prøva med glans begge to:) Var i hvertefall 3 happy fjes som stod uttafor døra mi,etter endt tur! :)P.s. får vel henta fram bort-over-skia ,så ej kan joine dokke ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tar en utfordring glatt! Denne gongen litt for glatt. Berre å hente fram skia og bli med neste gong, frustrasjon blir mindre når den deles ;)kanskje vi kan bli ski-glade ilag :)

      Slett
  4. Herlig herlig herlig, og for et pågangsmot etter 25 år:) Dette var jo et skikkelig positivt skieventyr! Til å bli glad av!! :)
    Tusen takk, altså!!

    Våre barn har blitt store nå, men pulk har vi brukt da de var små. Kjekt å putte unger og all "baggasjen" oppi. Kanskje du skal prøve ski-feller neste gang, så får du bedre feste med skia dine:) Fins både smale og breie ski-feller, så det fins helt sikkert noen til skia dine også:)

    Men du klarte deg jo fint uten og da.... stå på og god tur :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk takk Marit :)) no vart eg glad :)) har ikkje gitt opp langrenn enda, skulle på skitur idag, men været var ikkje på vår side :( feller er allerede notert på handlelista, sette på eine paret. Må no få det til en dag ;)

      Slett
  5. Godt jobba! Det var nå litt av en skitur å legge ut når det var lenge siden sist! Tøft!

    SvarSlett
    Svar
    1. Full av pågangsmot og en stor dose stahet! :)) og ikkje minst å ha d gøy sjøl om det ikkje går etter planen. Stor dose humor hjelp på ;)

      Slett
  6. Utrolig bra jobba. Å legge ut med pulk når man ikke har gått på ski på 25 år må jeg si var utrolig sprekt gjort :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tok alt i en sleng ;) visste ikkje kva eg gikk til, heldigvis. Var berre bestemt på at dette skulle eg få til, og over fjellet skulle eg, dermed basta! :))

      Slett