lørdag 9. mars 2013



Er så innmari svak for Eidsdalen og her vi er no, på Eide!! Er berre heilt forelska i landskapet og fjella her inne! Du står opp og ser ut vinduet, med denne utsikta! Kan knapt bli bedre :)  har gått noen turer her inne, men er altfor få dessverre. har ei lang liste over plasser og fjell eg drømmer om å gå. Veldig greitt med sambo kjøpte barndomsheimen sin, faren bor her. Kan dra hit inn og svippe oppi fjella ei heil helg og i ferier ;)
Bilde er av Eidsvatnet og ser mot Indreeide retning Geiranger.

Vi starter dagen med en lengre trilletur så lillemann får sove formiddagsluren, så sola får varma litt. Så er det å pakke sekk og pulk og suse opp mot Kleiva, til Løvoll og klubbhuset der. Parkerte bilen og ser meg rundt. Skiløyper over alt!!! Alle markene, rundt haugene og oppi lysløypa.


Lillemann var rask til å sirkle rundt pulken, klappe på den, jumpe opp og ned og ga klart uttrykk for at han ville oppi pulken, og det aller helst for 2min sia!













Vi tok lysløypa for den går meir oppi skogen og er meir kupert, pluss ser meir av fjella rundt :) var litt skeptisk når eg såg at det var en del bakker der, nybegynneren som eg er, og det med pulken på slep! Men skilysta er for stor og med innstillinga at dette blir gøy, så er det berre å hive seg uti det ;)








Kjempe fine trakka løyper! Breie og fine og med den mest fantastiske utsikta! Skårene!! Elsker denne fjellrekka, den er så rå :) høgaste punkt er 1829moh. sukk... drømmer om å gå dit opp en dag. Noen som vil ta meg med???









Var en del bakker her.... pust og pes!











Ingen bilder av meg ned bakkene. Fekk grei beskjed om at stilen min ned den første lange bakken var "morsom" Eg såg visst ut som ei skadeskutt kråke med sennep inni, ja der sola aldri skinner! Takk sambo for den du....... glad eg kan more deg.
 
 
Oppe på haugen så fekk vi den fantastiske utsikta mot Grjøtet! 1519moh. Et herlig syn og tankene gikk raskt tilbake til turen til Skrednakken og Verpesdalen ifjor sommer, bak det fjellet der. Fineste tur eg noensinne har gått <3

















Utsikt til nok en tur eg har gått, til venstre. Opp fra Eidsvatnet, opp siden der til Eidsheia. Der oppe finn du Oaldsvatnet 1173moh og Svartevatnet 1023moh. Gikk der som 6-7 mnd gravid. Videre bak der kjem du til Solskaret med utsikt over Hellesylt. Tretindenibba ligg der, og er et av mine håp for året ;) Fjellet til høgre er Nonshaugen 1344moh.








Liten stopp, berre for å nyte utsikta mot Nonshaugen :)
Tommelen din sambo! ;)



For ei utsikt!! <3 Fra venstre, Indreeidshornet 1576moh, Nonshaugen 1344moh, Smogehornet 1446moh og Grjøtet 1519moh.
 
 
                                                                                            Oppe på haugen, Høgehaugen 588moh var punktet vi stoppa på. Lillemann var mest interessert i snøen han! Begynte å krabbe seg oppover skråninga, duppa ansiktet fleire gonger nedi snøen, men fortsatte videre. Måtte jaggu hanke han inn for lunsj! Var på sin egen ekspedisjon han....
 
Dagens lunsj: Kjøttboller i buljong! Vi glemte att pølsetermosen heime, og leita i huset på Eide etter erstatning. Fann 2 gammle barnetermoser fra sikkert 80tallet :-D herlig fargerike og litt rosa. Som endte med at min sambo ytra sterkt ønske om at eg IKKJE skulle ta bilde av termosane! Men dei var så fargerike og glade at eg berre måtte!! Så lot være å ta bilde av han drikke buljongen sin av rosa kopp ;)             
        Min lille tøffing <3
Er mykje kjekkere med mamma si drikkeflaske enn si ega flaske. Fekk flaska mi, snudde på hælen og neste sprang ifra mej, hylande og fornøgd med å kapre den.






Tid for å undersøke naturen rundt. Alt skal han ta på, så det var berre å ta av votten og løfte han opp så han fekk stryke på noen trær og plukke litt bark. Og så fann vi masse fuglespor, harespor og bitte små musespor! :-D




























Lillemann syns også at dei fargerike termosane var morsomme. Fekk en tom til å leike seg med. På med toppa, av med toppa, på att, så av, på, av.......











Fleire gonger tok han beina fatt og forsvant i rask gange i løypa. Undersøke litt sjøl veit du ;)











Letteste måten å få han tilbake på var å rope sjokolade! Da bråstoppa han, tenkte seg om og snudde og småsprang tilbake! Pappa hadde sjokolade!! :)



    Dagens sjokolade:Toppris


















Spesielt kjekt er det å treffe andre skigåere, og det kjekkeste er om dei har med seg en hund! Lillemann blir så glad for å treffe på hunder! Denne fekk han til og med gi en klem på den mjuke pelsen på ryggen :) da var han lykkeliten et øyeblikk og strålte omkapp med sola!







På tide å gå videre og lillemann var ikkje vanskelig å be om å sitte i pulken igjen. Hatt det kjekt han og var litt sliten i beina. Da godt med en pause.





        Siste kikk på utsikta før ned bakken. Skårene til venstre. Sukk hjerte, men brist ikkje

Skal være heilt ærlig, der er en bratt bakke, og mine bremseferdigheter er ikkje av dei beste enda. Så eg faktisk tok av meg skia og gikk ned den bakken. Snøen og spora er litt harde, og bakken var virkelig bratt med pulk på slep, så eg turde ikkje. Bedre føre var enn etter snar er mi meining.


Tilbake ved veien så syns vi at det var litt kort. Så mens vi var i gang og lillemann hadde det behagelig, så kryssa vi berre veien og gikk bak klubbhuset til markene der. Gikk på heilt nyprepparerte løype, uten spor, mot Kleiva. Her ser man husa på Kleiva 519moh til venstre og fjellet Blåtinden som ligg på andre siden av Norddalsfjorden. Da har du Liabygda til venstre og Valldal til høgre for det fjellet.








Ved løypa fann vi en gammel forlatt men sjarmerandes bil! Litt ensom var den, men godt beundra av alle skigåernene i området.













Livet er herrrrrrlig!!!! :)












Løypa her ligg ved foten av Skårene. Snøen tegner opp så godt dei bratte veggane på fjellrekka så dei ruver majestetisk i landskapet.








Tilbake ved bilen og vi var av dei siste som forlot løypa. Trakkemaskina kom for å lage til løypene for rennet i morgen, til lillemann si store glede! Den for fram og tilbake, bråkte og peip og var meeeget fasinerendes! Måtte til slutt løfte han opp og gå opp til løypa så han fekk tatt den i nærmere øyensyn :)
Dagen har vært heilt super! Sol fra blå himmel, godt humør, dårlig skistil men herlig befriende!!!!



8 kommentarer:

  1. Du skriver jo så morsomt at en sitt og ler og føler nesten at en er med dokke på tur :)Og kan en bedre få det ,sol og blå himmel?! Fint inni Eidsdalen!!! Kjekt å sjå stedet i vinterdrakt:)Lever leeenge på turen vi hadde der i fjor sommer,fineste tur ej har gått:) Kose dokke videre der inne,stooor klem til 3-kløveret <3 <3 <3 :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :)) prøver å formidle gleda vi har, for det er kjekt på tur! Vi er langt ifra ferdig med å gå nye turer her inne, så blir nok fleire turer på deg her inne ;)

      Slett
  2. Livet er fantastisk på slike dager! :) For en fin blogg du har, jeg legger meg til som følger og ønsker deg en fin kveld :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt at du liker bloggen min :)) er ikkje så erfaren enda , håper på å bli bedre. Hjertelig velkommen som følger :)) ha en flott søndags kveld!

      Slett
  3. For et nydelig skivær dere har!

    SvarSlett
    Svar
    1. Reine påskestemninga på oss og det beste skiværet man kan drømme om!

      Slett
  4. Så fint å få se turbilder her ifra..så mange ganger når jeg har vært på guidejobb i Geiranger så har jeg tenkt at jeg må opp i fjellene her å utforske...ser så enormt vakkert ut. Men jeg er ikke kjent der så jeg kan ikke ta deg med...men jeg blir med om du kjenner noen som kjenner...ja du vet:))))

    Kanskje vi sees når dere tar turen ut hit:)Ha en herlige uke lillemann og mor:))

    SvarSlett
    Svar
    1. Guidejobb og ikkje vært oppi fjella? Stakkars deg. Her er det fantastisk fint å gå!! 'Bor' ved Eidsvatnet når vi er her og er det perfekte utgangspunkt for tur. Går ut døra og ser rett på Skorene. Veit grovt kor eg skal gå, men hadde vært greitt med en som har vært der før. Skal pipe om eg kjenner noen som tar meg med ;)

      Slett