fredag 29. mars 2013

Lat morgen og tenåringene ligger og drar seg. Sambo er på sjøen igjen og vi er aleine. Men så fort dei var oppe så kom spørsmålet: ski idag? Så her var det berre å pakke slalomutstyr, kort, peng osv til dei to store. Så var det klær, pulk, ski, mat til 4, vannflasker, snacks.... memo til meg sjøl, lage ei huskeliste til neste tur! Syste, har du huska kort? Skal du ikkje skifte klær no? Kor er skoen til lillemann? Har du henta slalomutstyret no da? Å svarte, måke bilen! Bror, vil du være så grei?? Er jo nesten sliten i stemma før vi er ute fra huset. Alle i bilen? OK.... kjem ut innkjørselen, glemt solbriller! Rygge tilbake. Urk... huske å lage liste til neste tur.

Framme ved Fjellsetra så er det heilt utrulig masse folk! Og parkeringa var så full at bilene nesten popper ut! Gjorde avtale at eg skulle gå rundt Sætrevatnet så eg var i nærheta når dei vart lei eller sultne. Fekk stoppa ved trekket og sleppt av dei to store, men måtte sjøl kjøre langt og lengre enn langt for å finne en parkeringsplass. Slikt strålendes vær bringe fram utvadreren i folk skjønner eg. 

Så var det, kor komme seg ned til løypa da? Kikker over snøbaren nedi skogen. Mykje busker og trær. En forbipasserendes hyggelig kar som har skjønt problemet mitt, kjem med opplysninga om et trakka spor litt lengre bort. Takk :) da var det berre å dra pulken et stykke på grusveien.










Oppi pulken begynner en overtrøtt liten å få dårlig tålmodighet og begynner å klage. Jadda jadda, skal komme meg nedi løypa så du får litt sovefart lillemann! Men han har vært fantastisk tålmodig også idag, all stoppinga og ventinga i kø.









Nede ved sporet og ser utover Nysætervatnet og tenke smilande for meg sjøl, eg har faktisk gått rundt det! Litt godt å være tilbake :)











Da var det berre å gå tilbake til trekket og gå rundt Sætrevatnet til ungane ikkje vil meir på slalom.  Heilt greitt! Går og kikker meg rundt, ser på alle folka ute på ski, aker, raster og nyter påskeferien maksimalt :) og når eg tenke meg om, så er det akkurat det eg også gjer jo!










Ser favoritt sætra mi nærmer seg. Dette synet her, er noke av det vakreste syn eg ser på tur. Fjella, sola, plasseringa på sætra og bygningane. Hjertet mitt er heilt fortapt i akkurat denne lille flekken her <3























Der er trakka ei ny løype på baksida av sætra, men eg vil mykje heller gå gjennom det koselige tunet for stemninga sin del enn et nypreppa spor.











Denne hytta her er drømmehytta mi på sætra. Tenk å kunne vært på denne sjarmerendes hytta ei helg? Det hadde vært noke! Den virke som om den er fra ei svunnen tid, full i sjarm og historie. Plasseringa er perfekt!









Over alt var der spor etter folk som har gått til hyttene sine, tar påskeferie på fjellet i fred og ro. På altanene ser du folk sitter i utestolane sine, slapper av og drikker kaffi. Mest sannsynlig kaffi siden Norge er et av verdens mest kaffidrikkende land. Ikkje at eg skjønner det.... men det ser ut til at dei koser seg ;)











Klipse av staver ( elsker stavene mine, men det rekner eg med at eg har sagt før, men berre fordi det er sant også) av med ski og bak i pulken for å sjekke til lillemann en gong til. Søv enda han :)













Fregnedyrking på høgt nivå! :-D











Nærmer meg enden av Særtevatnet og ser rett bort på fjellrekka. Alle dei toppane! En av dei har eg et håp om å bestige iløpet av året. Må vel få skvisa inn en tur dit opp vel??










 


Runda vatnet og hørte fremdeles speakeren ifra trekket høgt og tydelig. rennet er ikkje ferdig enda. Tenker på lillemann som søv og skal rett nedenfor det volumet der. Hmmmm tar heilvending og krysser vatnet og surrer meg tilbake til oversiden igjen. Trur eg berre går samme vei tilbake, er da litt lengre unna lyden. 







Berre heilt herlig å få være ute på sånne dager :) rød i kinna? Rekna nesten med det....














 







 
Der borti trekket en plass er mine to og koser seg :) får sjå om mor sjøl får bytte ut langrennsskia en kveld og få på carvingskia igjen?
















Rakk å komme meg til endes av vatnet og bortover Nysætervatnet et godt stykke før eg fekk telefon om at no var dei litt lei. Var så masse folk at no var det nok. Så vi fann en av dei fine "appesinplassane" og satte oss ned for litt mat. Føle meg så utrulig heldig å være mor til desse tre her <3









Skulle tru lillemann har ei indre matklokke, for han våkner akkurat i tide for mat :-D












Pølse på termos, akkurat som han forventa og uttrykte med et lite gledeshyl. Så flaska til mor, mykje meir spennendes den enn si ega, til tross for den har hans favorittdrikke, heimelaga mormorsaft!


Og så oppdaga han bollene med vaniljefyll! Må ha litt av det også. Og så var der en pose med Gifler..... litt det også, gjerne to!

Endelig hadde mamma huska bøtte og spade! Lykkeliten i full aktivitet og glemmer giflene.








Bror fått på seg utstyret og klar for å finne bilen. Vi gikk opp til parkeringa og der satte ifra meg alt utstyret og ungane leika med bøtte i snøen med lillemann. Enklere å ta apostelens hester og rett og slett gå og hente bilen. No hadde så mange dratt heimatt at det måtte no være mulig å snu en plass der.







Heime igjen var det å pakke raskt ut deler av utstyret og lage middag. Være inne? Nei! Vi etterlot oppvasken og dro ut alle 4 igjen :-D rotet spring ikkje sin vei...
Den beste akebakken er marka til naboen. Vi har spørt om lov til å bruke den, og det fekk vi ;) Lillemann i full fart ilag med syste!










Lillemann hylte så høgt og tynt at nabohunden begynte å gjø!! Noen som har det kjekt eller?? ;)








En gong til! Kom igjen bror! Du først! Lillemann hang seg fast på kjelken, ville ake masse!! Barneakebrettet var totalt uinteressant så lenge en kjelke var et alternativ. Så lillemann bytta på å sitte på med oss. Mest interessant var da mor og bror satt ilag på en kjelke og bror/tenåringen dukka mamma i snøen....








Kjøkkenet er fullt av skitne fat, komfyren skitten, klesvasken er ferdig og plantane treng litt vatn. Men vi tar det heilt med ro og belønner oss sjøl med snike i fryseren etter is, vi har hatt det så kjekt at det kjedelige kan vente litt til ;)

GOD PÅSKE!!
Og kva som kom først, egget eller høna? Eg trur høna, der har eg en teori. Men får nok aldri vite det.












 
 
 
 



























2 kommentarer:

  1. For en herlig dag.....og nydelige påskebilder! Jammen har vi hatt den beste påsken jeg kan huske på lenge og det føles som hele Norge har vært på påsketur:)) Bare så bra:)))

    Nyt påsken og de herlige turene dine videre. Uheldigvis er det meldt kuling i morgen. Skulle man ikke tro så pent det har vært. Men det snur raskt det vet vi jo:))

    Turklem fra meg:))

    SvarSlett
    Svar
    1. Heilt enig med deg der, beste påsken på fleire år! Vært en fantastisk turpåske og møtt så masse folk ute :)) reine folkevandringa! Kuling? Liker ikkje, håpte på tur i morgo også... opp og hopp i morgo og titte ut glaset, lov å håpe på fint ;)
      Go påske videre Jill, måtte du rekke en tur til før påska er over :))

      Slett