fredag 22. mars 2013

Nysætervatnet rundt! :-D





Den mest perfekte dag å ha fridag på!! Sola skinner fra skyfri himmel, ingen vind og plussgrader ute. Alliert med mormor og Carol, vi skal på tur!!












Henta opp pulken og lillemann var snar med å klatre oppi den, veit at no er det tur! Deler av frokosten vart inntatt oppi den, med brum brum lyder så var det kanskje et hint til mora om at han ønsker seg meir fart???










Klar for tur!! Nysætervatnet ved Sunnmørsalpene skiarena: Here we come!! :-D










Mormor skulle bruke mobilen min for å ta et bilde av oss ved take-off. Hmmm.... trykte seg heilt bort og endte med å ta en bildeserie av seg sjøl :-D jadda, mormor....








Endelig fått på oss utstyret, og komt oss uti løypa! rein nyyytelse!! Sola varmer og humøret på topp! Mormor og Carol, med Eamon svinsande rundt, til Carols fortvilelse med bandet surra rundt alle veier!










          Nydlige turkompisen vår Eamon <3













To damer kikker oppi pulken, diagnose: sovende lillemann! Han holdt ut i 10min gitt ;) da er det berre å gå på mens han søv, og får sjå kor langt vi kjem oss denne gongen.








Nyte landskapet og dei idylliske omgivelsane, det har vi alltid tid til :) er no defor vi går tur jo!

























Ser masse harespor, men ingen hare :( håper å sjå en hare hoppe forbi en vakker dag.













Mormor i fint drev, berre å gå på mens lillemann søv. Carol og Eamon kjem baki, i full latter av Eamon som surrer bandet rundt trær, oss skigåere og ikkje minst ho som held bandet og blir dratt i alle retninger! Fekk oss mang ei latterkule av Eamons krumspring :-D











Æhhh... ups?? Ned en bakke hørte eg et brak! Snudde meg og der låg mormor med armer og bein i alle retninger og Carol i krokbøygd stilling og lo så ho fekk vondt! :-D eg med feller på skia glir ikkje så fort ned bakker, men mormor ho rant fort! For å ikkje krasje i pulken, tok ho et fall! Vi fann ut at ned bakker, ho først og eg bakerst ;)




Og så en laaang oppoverbakke.... pust og pes! Jadda, slit litt her! Men opp skal eg, basta!










Ikkje verst utsikt når vi snur oss og ser tilbake :)
















Ikkje så verst framover heller! Ser mot Orreneset hyttefelt, med dei kvite fjella i horisonten. Men her stopper den tråkka løypa også, ser spor innover men aner ikkje kor dei ender og når begynne det tråkka sporet igjen?









Mens vi diskuterte om vi skulle fortsette og kor vart det av løypa, så våkna lillemann. Pause! Lett rød i toppetasjen ser eg.... men varmt og gikk virkelig på. Slitsomt, men du store kor kjekt!!







Pause passer fint, alle har tomme mager og ei stor furu var super som matplass. Idyll! Sol og snø, lunt tre og nydelig utsikt! Reine påskestemninga på oss <3














Kan no ikkje skuffe lillemann, pølsetermosen måtte eg no ha med :)  på tur forventer han pølse, og er klar når eg tar fram sekken og ser termosen. Nesten 2 heile pølser klarte den lille kroppen å trykke i seg!









Leike seg litt med termosen er lov. Og flørte litt med Carol er også lov! Og Carol ligg langflat ;)












Den beste turkompisen vår! <3 Eamon er en humørspreder som spring mellom oss og passer på flokken sin når vi går litt ifra kvarandre. Leiker seg i snøen og er kosete. Han er berre herlig å ha med på tur! Og så elsker lillemann å sjå på Eamon når han spring rundt.








Tid for dessert! Sjokoladekake! :) gjemt nedi pulken og var en overraskelse når alle hadde spist. Bakt av Syste kvelden før og som vi fekk med i en boks. Lykke på tur, kake!!











Lykke for lillemann!! Fekk skeien og spise kake sjøl! Ingenting er bedre enn å få rote sjøl, suge på skeien og berre nyte kaka :-D










Full i sjokolade i ansiktet (takk og pris for våtservietter!) Flørter litt med Carol igjen, gir seg ikkje!
Være liten på tur er faktisk ikkje så verst.









Det første eg la merke til ved pauseplassen, er at furutreet er et perfekt klatretre! Berre elsker å klatre!!! Klødde i fingrane og føttene etter å klatre opp! Og når lillemann var ferdig å spise, var eg snar med å ta av skiskoa og klatre opp! Carol som driv med klatring kom rett bak. Å være underst i et furutre var no kanskje ikkje så lurt... Carol med sitt hår, endte opp med masse kvister og bark! :-D







Høgt hang vi, men slettes ikkje sure! Høg knisefaktor og latter oppi toppen :-D er man på tur, så er man på tur, og gøy har man lov å ha ;)













Vi hørte med to skigårere som kom fra hyttefeltet. Det var berre å krysse løssnøen, gå veien og så skulle vi komme til den tråkka løypa. Så da var det enkelt, for rundt vatnet hadde vi lyst til, siden vi hadde komt så langt. På veien her, ca 300m, var det berre å ta av skia og rusle avgårde.











Skjønner godt at folk har hytte her ja....







Løypa! Yess! Da ser det ut til at vi skulle komme oss rundt allikavel. Var redd ei lita stund for at vi måtte snu. Auskjeret i bakgrunnen.




Nysætervatnet er så nedtappa at snøen ser ut som marengstopper utpå. Og når eg tenker marengs, så tenker eg Pavlovakake eller Verdens beste! Å tenk å hatt et fat med Pavlovakake no! Aaaaaa.... (er kakemons, men det har dere vel allerede skjønt?)







Nesten 360 graders bilde. Samme kor vi snur oss er det kvite topper og blå himmel. Livet er herlig dokke!!




Laaangt baki der skal vi... begynner å lure litt om eg har gapt over for mykje. Lillemann begynner å klage litt, blir kjedelig å berre sitte oppi pulken. Carol kom med en fin en for å trøste meg: Vedder på at når dokke er heime og inne så klager han meir enn dette! Når eg tenke meg om, jo det er sant! Føler meg litt bedre. Tok en liten pause så lillemann fekk rusle litt rundt og kikke på Eamon.








Etter pausen var det berre å gasse på igjen. Nyte landskapet og sola. For å forebygge Pandaøyner pga solbrillene, fekk solbrillene plass oppå hodet og passe på håret ;)











Da har vi runda botnen av vatnet! Trudde aldri eg kom til å gå rundt Nysætervatnet! No var det berre å komme seg tilbake.










Sola varmer meir enn vi trudde, og var ikkje meldt så varmt som dette. Av heile uka her og påskeuka, så var dtte den dagen det var meldt finest vær. Av med jakker, luer, hansker og dra opp ermene og myse mot sola og tenke på alle som er inne no på jobb. Herlig dag å ha fridag på!






Lillemann trengte en pause til. Er trøtt men finn ikkje roa oppi pulken denne gongen. Solbrillene sklir ned og mormor driver å har dei på plass. Men han makker og treng en liten stopp. Og da å undersøke litt, er alltid like gøy! Ei velta trerot er spennende.




Og han berre skulle krype bortetter snøen og kjenne med nasen nedi snøen!























Å kaste pinne med Eamon er også gøy! Å sjå hunden hoppe rundt i snøen så snøen fyker er morro for en liten gutt.







At løypa rundt vatnet var så kupert, det trudde eg ikkje. Innbilte meg at den gikk meir langs vannkanten. Men neida, så det vart litt småbakker på meg. Men mykje meir spennende oppi sidene og steike bra trim!










Tralla la la! Ut på tur og livet er herlig :)
Eg og Carol.








Nærmer oss trekket! Juhuuuu!! Lillemann har sovna og eg går bak damene som skravler der framme, og eg planlegg neste tur, allerede ;)












Bak granene der, der står bilen og venter. Skal bli godt med den siste pølsa i termosen og litt sjokolade no!











Framme!!! :-D Har tilbakelagt 1,8mil med pulk på slep! Og det er 25år siden sist eg eigde et par langrennski. Hadde noen sagt til meg for 1 år siden at eg kom til å stortrivest på langrennski og gå rundt vatnet her, så hadde eg ledd på meg en brokk!! Trudde aldri eg skulle gå rundt heile Nysætervatnet pluss Sætrevatnet. Men med det supre selskapet som mormor og Carol er, dei gjer det så enkelt å være på tur at turen vart en leik. Tusen takk til dokke to for herlig selskap og en fantastisk tur <3 <3


6 kommentarer:

  1. Så gøy, og så utrolig mange fine bilder! Til å bli riktig glad av :-) Og jeg kjenner jeg savner turene med pulken.... men barna våre er jo altfor store, så da får jeg nyte bildene dine å drømme meg bort!!

    Håper påska deres blir gul og fantastisk :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Skjønner godt du savner pulken, er koselig å få lille med på tur sjøl om d er vinter :) men siden dine 'små' no er store så er d andre gleder du får med tur. Kanskje visst du får barnebarn så er d å leite fram pulk igjen? ;) imens så kan du godt få gløse på bloggen min og mine turer og mimre tilbake :-D

      Slett
  2. For en herlig turdag:))) Vi har sannelig vært heldig med været i det siste, og selve påsken ser det også bra ut:) Hurra hurra hurra!! Det er jammen ikke lenge til du å lillemann klatrer i kapp:)))

    Eamon er nydelig! For mange år siden så jeg det navnet på en husbåt i Nederland og jeg falt helt for det navnet. Planen var at Nansen skulle hete det, men stemningen for Nansen ble for stor:) og det passer han egentlig. Så rart å se navnet for jeg har aldri sett det siden, før nå:)) Nydelig navn:) tror det er irsk:))

    Forsatt fin turpåske til dere to eventyrerene:)))

    SvarSlett
    Svar
    1. Turdagen va suuuper!! Beste været mulig :)) og hadde d så gøy! Elsker å klatre i trær og skal bli gøy å klatre ilag med lillemann. Blir han som mora så forsvinn han fort oppi trærna.
      Eamon er et fint navn, heilt enig :) men Nansen passer egentlig godt på din hund, han ser rett og slett ut som en Nansen på bilda dine ;)
      Ha en super duper påskedag!

      Slett
  3. For en flott tur, og så fin blogg du har! Jeg legger deg til på startskjermen og gleder meg til å lese mer om turene deres! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :)) så kjekt at du liker bloggen min, no vart eg glad ♥ syns d et kjekt å skrive og veldig kjekt visst eg klarer å treffe noen med d eg skriv. Ha en herlig påskedag :))

      Slett