søndag 10. mars 2013

Rellingsetra i Norddal

Søndags morgen, 17 kalde blå ute og klar blå himmel! Berre  å vente på at sola skulle komme ned på huset og varme opp så man kunne ta en trilletur før skituren :) Målet for dagen er Rellingsetra inne i Norddal, bildet ovenfor. Det er løp på lysløypa vi gikk igår, og rekna med å være ganske ensomme her idag ;) Eg har aldri vært der oppe, og gledde meg til å komme opp!






Lillemann er veldig klar han! Ikkje akkurat hans dag idag, slit med å sove skikkelig og er litt sutrete. Stakkaren held på med tenner, men å være ute, det vil han gjerne!













Hallo mamma! Du er så treig igjen!! Sukk, må eg gjere alt sjøl også? Greitt, da berre klatrer eg oppi sjøl. Eh... mamma, treng litt hjelp allikavel....







Var en del skygge på vei opp, litt kjølig men heilt greitt. Veldig gode spor opp egentlig, god midt der man kunne renne nedover og bremse.









                                                                Min dyrebare last <3












Opp til setra var som en lang slakk oppoverbakke. Litt flate mot slutten. På veien opp, traff vi folk på vei ned. Dei kjørte i midten og ploga. Eg vart litt nervøs. Bremse heile veien ned med pulken på slep? Godt å vite at der er et tau på pulken så sambo også kan bremse om nødvendig.






Utsikta på vei opp er ikkje noke å klage på! Her ser vi inn til Valldal. Kykjefjellet til høgre. Er berre herlig  med slike soldager!!! :-D













Ser tilbake og ser til Storåsnakken 721moh. Vi vurderte å gå der også. Var opp og kikka, er laga mange løyper der også :) Men eg var litt spent på setra, er svak for gamle sel ;)







Sol igjen!!! Komt oss ut av skyggen og lillemann søv. Da er det berre å nyte resten av turen med full sol!








Sambo nærmer seg setra. Han har sekken med sjokoladen, så eg passer godt på å ha han innenfor synsvidda mi!! Freia melkesjokolade mmmmmmmm! :-D








Åpenbarring!! Dalen åpner seg og man ser baksiden av Skårene til høgre og til venstre Daurmålsfjellet som ender opp i "toppen" Breiløyfta.






Den trakka løypa stopper ved snuplassen og vi måtte trakke opp laussnøen opp til setra. Men snøen var ikkje så djup så det var ingen problem å dra pulken opp. Opp skulle eg, basta!
Vinteridyll!! Treng ikkje sei meir :)













              I made it!!! :-D :-D
              Rett over hodet mitt, høgda der, ligg Innsetsætra.







En tur drøm er å gå innover her sommerstid, langt baki der ligg noen vatn. Fisketur dit ligg på ønskelista! Så sommer håper eg å komme tilbake! Men må no sei at stedet er no utrulig fint vinterstid. Norge på sitt beste ;)









Lillemann søv enda, han fekk sove i fred, så vi berre snudde og begynte på turen ned, for det er ikkje så lenge til sola går ned her, og da blir det kaldt. Matpausen får vi ta når han våkner.










                360 graders bilde. Ser begynnelsen og slutten av den lille hytta ;)



Da er det berre å skli ned att. Utsikta er upåklanderlig, med snø, fjell og puddersnø med skispor. Ahhhhh.... langrennski er heeeeerlig!!!! Hadde noen sagt til mej for 2 år siden at eg kom til å stortrivst på langrennski, så hadde eg ledd på meg en brokk!!! Sei det berre, det var håp for meg, da er det håp for alle! ;)








Gikk mykje bedre ned enn forventa! Trudde det kom til å bli masse bremsing, mulig fall og angst. Men nei. Feller bremsa opp en god del, såg at sambo gled mykje fortere enn meg. Og den bremsinga eg måtte ta, klarte eg fint :) og tok det med ro i dei skarpe svingane og faktisk kosa meg!













Nesten nede våkna lillemann. Gått glipp av nesten heile turen han. Så da var det berre å skynde seg ned siste rest og ta pausen nede ved starten av løypa, for der såg vi sol enda. Kos å sitte med pappa ei lita stund, før han måtte opp og bevege seg igjen. Sitt sjelden i ro den lille karen der!







Siden pølsetermosen fremdeles er heime på Jarnes, så hadde vi lånt med oss 2 lekre barnetermoser idag også ;) kutta pølsene i to og laga buljong. Nam! syns lillemann! Og gumla det i seg. Og klar for eplejuice og tok en titt nedi sekken og fann flaska si og sjokoladen! Han veit at den alltid er med på tur ;)







Helga her inne i Eidsdalen har vært heilt topp!!! Nesten synd å dra heim att til null snø på plenen og jobb i morgo. Har kosa oss heile helga og nøte kvart et sekund! I følge speilet i bilen har fregnene mine formert seg  ganske mykje, men skitt au! Eg har sett sol og snø og hatt ei kjempe helg og lillemann har gått rundt å vært smøreblid og pludra dagen lang :-D




























8 kommentarer:

  1. Nydelige bilder igjen!
    Blir rent misunnelig på det flotte vinterværet dere har ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Hege :)) måtte reise litt heimifra for å få skikkelig snøføre, Eidsdal og Norddal er berre nydelig område! Og bydde på reine påskestemning :)

      Slett
  2. Så flott natur og fine bilder! Du har jo blitt en proff med pulken :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Naturen er berre fantastisk der inne. Lista over turer eg har lyst til å gå der er snart ei mil lang :) begynner å få litt taket på ski og pulk, er faktisk gøy!!

      Slett
  3. Du snakker om åpenbaringer ja:))) Er det noe rart vi elsker å gå på tur:))) Lillemann er en liten tøffing det synes jeg:) Ja, livets gull disse små gullklompene våre:))

    Om det klaffer så kanskje vi sees på Alnes, hadde vært koselig:)) Nansen elsker barn og kan jo nesten bli litt tøysete iblant men han skjønner som regel reglene:)))

    Vi ser den ann:)))

    SvarSlett
    Svar
    1. Lillemann er min lille tøffing :) er med og prøver alt han får lov til. Er en heil masse han gjerne vil men ikkje får lov til også. Litt vind og regn legg ingen demper på han der, tur ja takk for han sin del. Tøffere enn toget!!

      Slett
  4. Flott tur å ha i minneboka!

    Takk for turen - og kanskje er ikke plena di grønn lenger? ;)

    Her snør det i alle fall:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Plena mi var kvit morgonen etter! Så no treng eg ikkje dra utenbygds for å gå på ski ;) planer er allerede lagt!! :))

      Slett