torsdag 7. mars 2013

Skiftende Sessvatnet

Onsdager har eg tatt fra fra jobb. Merka etter eg begynte på jobb att i januar, at både eg og lillemann savna mulighetene for tur. Helger har man, men med til tider 3 andre unger også i hus, så begrenser det seg. Så eg tar forlenga barselpermisjon med fri onsdager ut året, for å kunne være ilag med lillemann og evnt tur.
Fortvila ser vi to ut vinduet at det er virkelig grått ut og det regner. "Uhh!" kjem det fra lillemann og slår på vinduet og ser fortvila på meg. Han har nok skjønt at mora tenker på tur. 2 timer seinere letter det opp, er det håp??
Uansett, leiter fra meisa og pølsetermosen og lillemann hopper opp og ned på gulvet. Den termosen veit han kva som bruker å være oppi! Pølser! Han vil ha ei med en eineste gong! Men må nok vente. Sjokolade hører også med :)

 







 



Pga det skiftende været tør vi verken å legge ut på høgdetur eller langrennstur. Så vi sikter oss inn på Sessvatnet og en kosetur. Vi starter med sol, får sjå kor lenge det varer...








Lillemann går i avslapningsmodus når han kjem oppi meisa si. Ser han sig sammen, armene dingler, og snart så blunker han saaakte...













Og etter en hagleskur, så orker han ikkje å blunke sakte engang og Zzzzzzz....




























Mens lillemann søv, så tenker eg på landskapet rundt her og monstermastene som kjem no i sommer. Kjem til å savne stedet slik som det er her. Greitt nok her er master, men dei er mykje mindre. Dei nye monstermastene blir 40m høge og vil ruve godt i landskapet. Mastene og monsterlinja skal i hovedsak sørge for meir elsktrisk kraft til olje og gassindustrien vest i havet. Så når her kjem en bredere vei og lastebiler, mange arbeidere og montering av master, så blir det trist å gå tur her oppe :(


Dei har rydda skog langs veien, til og med treet der trimkassa stod er nedsaga og kassa flytta. Trist å tenke på at alt blir forandra her og kor mange år det kjem til å ta før det gror til. Veien skal no gå tvers gjennom heile området og ende i Hundeidvik.









Lillemann måtte få lov til å ta en stopp og kikke på bekken som renner og klukker. Heilt fasinert av vannet! Han kan henge utav meisa leeenge og berre kikke i fullstendig stillhet :)









Så lenge vi kan så skal eg nyte området! Så vi stoppa ved en plass der det er ei flytebrygge og grillplass. Og lillemann såg at pølsetermosen ENDELIG kom fram!!















Etter pølse og sjokolde var det å utforske området. Ei slenge henger her, og eg spør om lillemann vil disse! "Huh???" var svaret og han kikker raskt rundt seg. Han berre elsker dissa si heime i hagen! Tar han med til slenga og setter han i fanget mitt. Etter hylet å bedømme så var dette gøy!! :-D Lener meg godt tilbake så tauet ikkje skal trykke på han. Vi ligger tilbake og kikker oppi treet og kikker på alle greinene, kikker etter fugler og synger Lille Måltrost.
Det vart ikkje heilt enkelt å få han ifra slenga, vart kjempe protest!!






På vei ned att, begynte det å snø! På turen har vi hatt sol, hagelskur, antydning til regn,vind og no snø!













Nesten nede tok vi en avstikker på ei bru, og lillemann hang så godt han kunne ut av meisa og babla i vei om elva og gestulerte ivrig!
For meg var det mest interessant anntydninga av en sti/vei oppi sia som eg ikkje har sett før. Lure på kor den går? Om den fører til koselige mattur plasser? Det skal vi nok finne ut av, en annen tur :)







2 kommentarer:

  1. Ser ut som en flott tur!
    Syns det kan være fint med turer hvor en opplever mye vær )
    Ha ei flot helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Er en kjempe flott plass, masse brukt av folk rundt her. Masse vær e faktisk fasinerendes ;)

      Slett