mandag 25. mars 2013

Surre -meg-rundt tur på Ørskogfjellet

Påskeferie og strålende vær! Har kikka på kart og sett meg ut et mål :Svartløken! Skal være ei preppa løype fra Fjellstua på Ørskogfjellet, nedi en dal og rundt Svartløkvatnet. Og ei varmestue. Aldri vært der, kun sett på nettsiden Skisporet.no.
Så etter å ha hatt lyst dit lenge, så var eg, lillemann og mormor på vei! Jippi!!! Ferge Aursnes-Magerholm og en biltur. Kom opp til Fjellstua, og kva møtte oss der? En smekkfull parkeringsplass der ei vakt sto å vinka alle bilane vekk. En hale av biler bak meg, biler forran og tenker: Kva no?? Måtte berre kjøre videre mot skitrekket et stykke unna. Og der også, smekk fullt!! Såg ekstremt mange biler! Heilt på enden, bak en bobil sneik eg inn carawella mi. Dette var ikkje planen nei, og no er vi laaangt ifra Fjellstua.




Vi vart enige om at sjøl om vi ikkje såg preppa spor her, så kunne vi begynne her og gå retning Fjellstua, vi kom nok til å treffe på løypa, trudde vi..... hadde vi ant kor feil vi tok der og da....
Men vi hadde høg stemning vi for berre sjå kor herlig landskap og soool! Mormor er kjempe klar!










Tok ikkje bilde av alle folkene her, men alle hauger satt det folk med sekker og mat og kosa seg. barn på akekjelke og hunder på tur. Som bildet viser, folk har tråkka overalt! :) og alle vi møtte var blide og smilte. Ikkje rart folk va blide heller, med dette som utsikt og strålende vær så kan man no ikkje være gretten? ;)







Vi fann 1, og kun1 trakka spor, flattrakka av en skuter. Gikk berre opp på kanten, så borte. Men greitt å sleppe å trakke tungt i laussnø i denne lange bakken. Vi traff på barn med kjelker i dette sporet som hylte og skratta :)






Vi kryssa på tvers, dro oppover, bortover, nedover og leita etter det tråkka sporet til Svartløken. Men nei. Ikkje et trakka spor så langt øyet kan sjå... men vi kosa oss allikavel vi, surra rundt og små flira, lurte på skal vi gå hit, eller dit og var surremuser på tur :-D











Heilt nyyydelig her oppe! Trivst godt på surre-meg-rundt-tur <3











Gikk en tur på stien og søkte skogens ro, da hørte jeg fra lien, ikkje en gjøk men mormor som sa Hoho, kikk hit! Knips!










Snur meg og spør mormor: skal vi ta den kanten der oppe? Ho svarer som ho gjor heile denne dagenja koffer ikkje?? Og så surra vi videre!










Framme ved kanten og ser utover, begge to ser på kvarandre... er dette Svarteløkvatnet tru??? Var det dit vi EGENTLI skulle??? Uten kart med oss så kunne vi ikkje finne det ut. Men pyttsann, vi kunne no berre surre videre vi ;)









    Ehhhhh... opp her??? Såg litt lang ut denne bakken... stak i vei!









Pust pes, pust pes..... fatter ikkje polfarere som går i ukesvis med pulk på slep! Eg bøyer meg i støvet i beundring!








Vi kom opp på kanten av et lite fjell og kikka innover en dal. Hmmm... kva ser vi i enden der tru? Stikke dit kanskje?? Tanken tenkt og lufta, koffer ikkje?


Er fullstendig nybegynner på langrennski og er ikkje heilt stø på nedover renning, men det begynne å bli gøy!! Her kjem mormor susande ned :) vi lærte fra forrige tur og mormor måtte ha et kontrollert fall for å ikkje kræsje inni oss: enten eg ned først, så ho etter når eg er nede, eller ho ned først. Eg har feller på og renn litt saktere enn mormor. Eg liker å være først, så kan eg sjå ho suse ned og eventuelt få med meg komiske fall og armbevegelser ;) har ikkje meir morro enn man lager sjøl!




Klar for eventyr og utforske :))













Har gått noen sjeler før oss inn her, så noke må det være der. Noen vi traff oppå fjellkanten snakka om ei hytte, så den skulle vi prøve å finne! Elsker å gå på nye plasser! :-D









Litt kratt måtte vi også gjennom, ikkje så masse snø her men nok til at den varer gjennom påska.












Og så traff vi på harespor (fremdeles uten å sjå haren) og desse spora her. Etter størrelsen så tipper eg mus, men er det mus?? Noen som veit? Søte spor var det i allefall <3









På en liten kul såg vi en kant. Dit ville eg og ta lunsj! For fra der kunne vi sjå nedi dalen. Eg er så nysgjerrig på kva som befinner seg på nye plasser, noke nytt, noke spennande! Visste at det kom til å bli et oooork å gå oppatt for kun laussnø og nul spor å gå etter. Men nysgerrigheta tok over :-D Og lillemann våkna, så da passa det fint.








Kom fram på kanten og fekk sjå dette!!  Svarte altså! Det var jo dit som var det egentlige målet vårt jo! Der nede ligg det, nesten håner meg, og vi er på feil side av fjellet vi skulle ha gått rundt. Sukk.....  der nede ligg Svartløken løypa. Ja ja, får sitte her og spise mat og kikke på plassen istadenfor. Nytt mål for neste tur ;))









Lunsjplassen vår :) saueull til lillemann og lyng til mormor. Pølse på termos til lillemann og kaffi på termos til mormor. Trur eg joiner lillemann på pølsene, kaffi: urk.... :-/













Lillemann syns det å spise sjøl med gaffel og pølsebiter var stas. Og da gjerne duppe pølsebitane i snø først :)









Liten akebakke til lillemann fekk vi også til, til hans store glede! Hui!!! Vart nesten sliten i armane av å løfte han opp og ned av "sklia".












Tørst blir man av å ake, krype rundt i snøen og spise pølser. Heimelaga solbærsaft som mormor har laga er snadder i flaska!











Og dessert Freia Melkesjokolade!! :-D Skulle hatt Freia som tursponsor eg ;))
Sjokoholiker......








Fornøgd liten er klar for å dra igjen. Tøffingen min <3
















Urk..... skal eg oppatt den snøen der??? Var no eg som ville hit ned til å begynne med, så stå på Trude!!











Trur vi tar en smart en og sende mormor til å trakke først! Mormor!!!!!
Sjøl om ho gikk først av og til eller vi fulgte andre sine spor, så trakka eg uti laussnøen, og mormor utbryter fortvila: Må du uti der da???









Blir no ei veldig fin løype etter meg ;)










En liten hare-hopp har vært her! Kan eg aldri få møtt en liten hare-hopp på tur da?? Kanskje vi bråker for masse, skravlekjerringane på tur ;)



Kjem fram på kanten ifra dalen og ser fjellet der trekket er og bilen står, laaangt der borte, nesten ved fjellet i midten der bak.









   

Kom an mormor, kjem du?? Juhuuuuuu!!!











Og så det mest overraskandes av alle ting, her som var fullt av folk og det myldra over alt, kor har dei blitt av????! Såg ikkje ei eineste sjel fra matpause plassen og heilt nedatt. Hallo? Alle forsvunnet så fort? Er vi her aleine? Noken som veit kva klokka er? Litt forvirra vi og forundra over tomheten.




Må berre få tilføye en ting: Eg berre elsker stavane mine! 1/3 hanske som er fast i staven, og kan enkelt med et grep klipses av. Supert for å ta fram kamera og ta bilde, knyte ei skoreim, ordne noke i pulken. Slepp desse fomlete reimene. Dessuten når eg skal ta i og stake meg oppover, så får eg meir kraft i taket med desse for handa kviler i hansken så nært staven. Verdt kvar ei krone, kjøpt borte på Sport1. KV+ Tampesta clip carbon stav. Takk for tipset Aleksander :)


Alt i alt, tur i laussnø på ukjent grunn har vært fantastisk kjekt! :-D Gode på surre turer vi. Og på surre turer oppdager man nye mål for turer. Vi har med dette 2 nye mål :)
Ørskogfjellet på denne siden, svært forundra over at her ikkje er trakka løyper. Andre siden av veien ved trekket, der er løyper. Supert å gå turer i, masse folk, men ikkje et einaste trakka spor her. Har nok blitt bortskjemte heime på Fjellsetra. Vi var innom parkeringa på Fjellstua på vei heim, ikkje full lengre. Der såg vi sporet vi skulle ta. Trakkemaskina sto der også. Ja ja, no veit vi kor vi skal neste gong vi skal hit, og starte tidligere så vi får parkeringsplass.
Ørskogfjellet frister til fleire turer, uten tvil! Vi har trakka rundt og surra og kost oss og dyrka fram en haug nye fregner! :-D


4 kommentarer:

  1. Dåkke har hatt en kjempedag ser jeg! Selv om dere ikke traff helt på Svartløken så har dere jammen hatt det fint! Og du fortell så morsomt:)) får meg alltid til å dra på smilebåndet:) En herlig tur dåkke har hatt iallefall!

    Alltid kjekt å besøke bloggen din å være med på tur:))

    Løypene fra skodje er fantastisk fine og går svartløken rundt. Nydelige forhold der inne:))

    Forsatt god turpåske:))

    SvarSlett
  2. Vi hadde en super tur vi sjøl om vi ikkje endte der vi skulle :) oppdagelsetur på nye plasser er spennende! Og så endte turen med 2 nye turmål! Bonus! :)) prøver å skrive turene sånn som vi hadde d, og vi he d veldig ofte utrulig gøy. Prøver å la litt personlighet skinne gjennom. Vi gløser på ny tur så ny blogg e på vei ganske fort! :))

    SvarSlett
  3. Herlig surre-tur altså :-) Bare en ikke surrer seg bort ;) Men det var vel greit å surre når sola skinte ned på dere hele dagen:) Så utrolig flott at dere kommer dere UT på TUR :)

    Nå har jeg endelig påskeferie, og jeg har 1000 tur-planer :)

    Nyt påska med masse sjokolade og TUR :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi er gode på å surre ;) hadde ikkje sjans i å surre oss borte vekk, landskapet lett å lese. Endelig påskeferie på dej også! Nyyyt den Marit :)) sjokolade er veldig lov i påska ;))

      Slett