mandag 1. april 2013

Snøvær ingen hindring :)

Påske morgen, slukker sorgen.... trala la. Heilt til vi kikker ut vinduet og ser tett snøfall. Trist, trist, trist..... og det er det vind oppå fjellet. Og så var det avtalt med syste som ville være med mor og lillemann på langrenn idag. Syste vart litt lei seg :(

Vi venta litt utover dagen, ringte folk som var på fjellet og håpte på bedre vær, men nei. Prøvde å foreslå andre turer, men var langrenn ho hadde lyst til. Så etter litt tenking tok eg med noke vi kunne bruke som tak på pulken, og presenning som vi kunne bruke til matpausen. Vi bestemte oss rett og slett for å dra opp og prøve :)













Mor og datter klare for tur! :))










Snøvær ingen hindring og syste legg positiv i vei :)













Løypene var ganske så folketomme idag. Snøvær skremmer vekk dei fleste, men så har vi hatt ei strålendes påske og dei fleste har rukket å tatt en dag eller to på fjellet. Vi koser oss vi med tomme løyper og synger mens vi går: vi gikk en tur på stien og søkte skogens ro.... :)






Lillemann hadde sovna og eg var bak for å legge han til rette. Syste ville så gjerne prøve korleis det var å ha på pulken og spurte om lov. Selvfølgelig skulle ho få prøve! Ho gikk noken meter med pulken og deretter lot meg ta over igjen. Var litt tungt. Så lurte ho på korleis det var å gå uten pulken dei meteren eg no gikk. Det hadde eg ikkje tenkt over, var faktisk mine første meter på ski uten pulk overhode! Eg har faktisk ikkje gått på ski i det heile tatt uten pulken, kun desse 15 meterene. Rart egentlig når eg tenkte meg om. Men så er mi skikarriere under 2 måneder lang også...





Som meg så liker syste gammle hytter og vi gikk og snakka om hytteturer vi har gjordt og lyst tilbake til. Vi var enige om at noen hytteturer måtte vi få til Reindalssetra og Runde, tilbake til Kragset hamn osv.














Baki pulken og sjekka, jodda sover enda og inget snøfall på han. Låg lunt og godt baki mens vi jentene gikk å skvaldra om alt og ingenting ;)










Vi var heldige med været allikavel vi! Ikkje så tett snøfall lengre og vinden hadde funnet ut at vi skulle få gå ifred.










Vi gikk langs heile Sætrevatnet og ganske så langt langs Nysætervatnet. Her snudde vi, syste hadde fått gnagesår og gnagesårplasteret låg i den andre sekken :( finne matpauseplass og kose oss litt.











Fann en fin plass med et par steiner tittande fram, og trær til å knytte opp presenningen eg hadde tatt med. Nylontau og Biltemapresenning funker fint det ;) Syste og lillemann syns no i det minste at det var koselig med tak, vart liksom litt meir vår plass og snøen kunne berre falle ned. Vi hadde til og med diskotek under taket der, musikk på tlf, dansa til Radioactive og sang alle 3!  :-D













Matpause vart virkelig koselig under taket vårt. Mange gikk forbi oss og smilte og hilste, noen stoppa til og med opp for å prate :))
Pølse på termos (buljong til meg), fatter det ikkje, men lillemann er ikkje lei av det enda! Denne påska har blitt mykje pølsetermos, og den ene gongen eg hadde kjøttkaker, leita han etter pølsene ;)
Og sjokolade av et eller anna slag, må no ha dessert. Oreokjeks hadde eg kjøpt og hadde klart, etter ønske fra syste for å overraske ho.






Rundt pauseplassen vår var det mange fine trær å undersøke. Smake bitte lite grann kan vel ikkje skade? ;)












Mens vi leika oss i snøen og rista litt på trær, kom det litt sol!! Herlige sol kom aller nådigst og hilste på oss.












Vi leita etter klatretrær, men alle var så tynne og sprø. Fann ett som eg begynte å klatre langs, med ei bekymra syste som var redd mor skulle lande med et brak!











Siden treet ikkje knakk når eg hang der, så var syste ganske så snar med å ta over treet :-D











Slitsomt å herje rundt i snøen og trær!











En bekjent kom forbi med hund og Åååååå! faktoren var høg og lillemann hylte av fryd, en hund!!










Snille, nydelige og barnevennlige Doser var veldig glad for litt kos han. Syste flira og kosa seg. Mamma, kan vi ikkje få oss en hund? Pleeeeeease??? Sukk, kvar gong vi treff på hunder, det samme maset.









Alle gode stunder har sin ende... pakke sammen og labber avgårde. Fra snøfall til sol, er no ikkje det verste det ;)










 





Sol sol kom igjen
sola er min beste venn
vekk med skyer
og paraplyer
hold nå opp å snøve! :))













Vi går og synger Gikk en tur på stien, Det satt 2 katter på et bord og andre sanger. Vi hadde det ganske så koselig vi der vi vandra mellom søte hytter og harespor, drømte om fleire turer og meir sjokolade :)








Syste var fornøgd ho, til tross for litt gnagesår. Ho fekk turen med mor som ho hadde håpt på. Snakka om kor fort dagane går når det er ferie og fri. Er det sånn for meg og? lurer ho på. Kvifor må det være slik? Kan ikkje sei anna enn enig med ho, feriedager er borte med et Poff! En dag igjen..... trist.... så vi nyter siste metrene av turen med å synge litt til ;))


2 kommentarer:

  1. Så bra dere kom dere på tur selv om det var snøvær, kjempe fine bilder og lett å se at dere hadde en fin tur :-) Likte veldig godt ideen om presenning, så jo veldig koselig ut med tak da!

    SvarSlett
    Svar
    1. taket var en suksess :) syste syns at det vart meir intimt, og lillemann syns det var stas når vi to dansa og hodet hans tok oppi og fekk ta på det. Vart litt meir vår plass av det :))

      Slett