søndag 7. april 2013

Strandafjellet

Etter at vi har trakka mykje på Fjellsetra, så var det på tide å sjekke ut naboens langrennsløype, Strandafjellet. http://www.strandafjellet.no/strandafjellet/loyper. Vært skikkelig snøbyger både igår og i dag tidlig. Frykta ingen tur overhode idag. Mormor trua med å berre bake brød. No nei du mormor, vente litt til. Sjekke Stranda og webcamera, bedre enn her, så da fekk brød være brød og heller pakke sekken og ski!


Er 2 trekk på Strandafjellet, en med stolheis på eine sida av veien, og en med gondol på andre sida. Løypene vi gikk begynner ved gondolheisa.









Siden lillemann skulle ha ettermiddagsluren sin, så tok vi den lengste først, Fonnarunden på 5,5km. Pluss vi surra litt rundt oppi ved hyttene. Går langs veien mot Sykkylven, som ei lita sløyfe.
Ser at sola begynner å komme nærmere og dei mørke tunge skyene krymper, og øyner håpet for litt solskinn og varme :)






Går retning Sykkylven. Strandafjell trekka ligg bak oss. Stolheistrekket ligg på fjellet til venstre, ser Ytstevasshornet stikk så vidt fram og Kleivdalsfjellet til høgre.











Ligg en del hytter i området her også. Dalen bak der er Hevsdalen og hyttefeltet lengre mot Sykkylven er Langlosætra.







Ikkje lett å sjå om lillemann søv når han sitt der med solbriller... han koser seg sånn i pulken at han ikkje leer på seg, berre kikker. Men når han sig litt sammen, da er det berre for mormor å ta en titt og legge han godt til rette i pulken, dytte litt på dyna som han elsker og bikke han litt bakover.  Sov godt lille venn <3









Ser rett bort på Ytstevasshornet 1288moh. Dit opp også vil eg prøve å komme meg opp når det blir bart. Trur eg har ei laaang liste over plasser eg vil til! Drømmer og drømmer.... ser et fjell og lurer på korleis det ser ut der. Ser en dal og lurer på korleis det er baki der... Er så mange spennende plasser! :-D












Nei, her stoppa dagens prepping av løypa, så her tar vi en stor U-sving ala lastebil og går tilbake.








Her er en del nyere hytter her, men akkurat i området her finn man en del hytter av gamle typen, sånn litt koselige med typisk hyttepreg :)













Skal vi opp desse bakkane her? Ta en avstikker oppover? Tja, kvifor ikkje? ;) kikke litt rundt når man først er her.






Etter hyttefeltet så dukker opp restene av den gammle hoppbakenn til Stranda opp. Som fra en svunnen tid. Alle dei unge håpefulle som en gang var her og gikk opp denne bakken, og rann ned og drømte om å bli en stor hopper i verdensklasse!










Litt blå himmel, kvit snø, kvite skyer og vent litt.. mormor langt der framme! Hei vent litt! Eg kjem, eg kjem!! Sånn er det når eg stopper opp og drømmer meg vekk i hoppbakken og "det var en gong..."












Rett før gondoltrekket på Roaldsia ligg det ei hytte godt inneklemt av trær. Når det kjem blader på til sommeren, så er den omtrent borte vekk. Som om trærna beskytter den mot alt det nye rundt og alt bråket som er der no.











Vi kryssa gondoltrekket og starta på Lysløypa på 3km. Løypa går rett  forbi alle hyttene her, ganske så tett innpå. Og her er utrulig masse hytter! Du store alle verden....Lillemann sov enda, så det var berre å fortsette å gå. Sjøl om 2 nære, gammle venner, Gnagesår1 og Gnagesår2 begynte å merke sin nærhet. Ikkje nok med det, dei hadde tatt med Gnagesår 3 og sendt over til mormor også. Aner eg en familietur av famGnagesår tru??







Fri og bevares! Det stod at løypa var kupert, og kupert er den! Ligg nesten 45 grader framover og tramper meg oppover bakken. Pulken klabber og er nesten hånlig mot meg der den knip seg fast i snøen opp bakken. Og nedover må eg no nesten stake meg ned. Og som alltid, røde kjaker.... må no få litt trim idag også...










Rett før Lysløypa tar en U-sving og snur tilbake, våkner lillemann strålende blid :) da er det berre å sikte inn på en ok pauseplass.







Skal det være en pølse ifra termosen lillemann? :)














Blir han der snart ikkje lei av pølser på tur snart?? Men nei... ser fram til den termosen kjem fram og stråler som ei sol og er klar.












 Fann no en koselig plass, litt vekk fra alle hyttene. Eineste var at vi heile tia hørte bilane som for forbi ganske så nært. Løypa går langs bilveien, og vi både såg og hørte bilane godt. Litt ukoselig. Men vi hadde selektiv hørsel ei stund og lukka ut lyden av dei bilane og konsentrerte oss om maten og fjella rundt oss :)









Leike litt må man ha tid til. Bøtte, spade og termoskoppen er kjekt ilag med snø. Og spise litt snø :-D











Litt mormor kos gjer godt på tur <3 og en god samtalepartner som skjønner alt du sei og er så enig med deg!











Hadde ikkje med sjokolade denne gongen. men mini-sjokolademuffins! Dei fallt i god smak med lillemann i allefall :)
















Hysj, ikkje sei det til alle sammen, men mormor leika seg også med bøtta og spada. Trur ho held på å gå tilbake til barndommen. Eg skal ringe aldersheimen med det samme og tinge av plass! (berre tulla mormor!)








Lillemann gikk sjøl til pulken og ville avgårde. Fekk dyna si og kjeks og satt baki pulken og pludra og småsang for seg sjøl :)
Det kom ei lita snøbyge, og den snøen klabba noke innmari på både mine feller og mormor sine ski! Pulken vart veldig tung. Men vi er nesten tilbake att, ser det andre trekket rett der framme. Det endte med at mormor rett og slett tok av seg skia siste meterene.





Alt i alt hadde vi en fin tur. Kjekt å gå andre plasser. Oppleve noke anna. Store deler av løypene her er kjempebreie, 2 spor og stort i midten. Kan nesten gå 4 i bredda her. Rundt hyttene selvfølgelig smalere. Litt kjedelig at man ser bilveien og alle bilane heile tia, på begge løypene. Vi fann ut at meir koselig å gå på Fjellsetra.  Meir rolig der og koselig preg på hytteområdet og omvigelsane. Men trekka her på Stranda er bedre enn på Fjellsetra. Så hit må eg en dag eller kveld med slalom :))
                                                              I`ll be back....
 3 generasjoner turglade folk :-D





3 kommentarer:

  1. Oohh glede! Turglede :-) Jeg sitter i pulken sammen med lillemann, så hvis pulken er tung å dra, så er det årsaken:) Men jeg digger turene dine, så jeg bare mååå være med :)

    SvarSlett
  2. Ha ha ha! Marit du Marit, ikkje rart den pulken var ekstra tung:-D Eg får ta med meisa neste gong så dokke får kvar sin plass, rekne med komforten i den lille pulken ikkje var av det beste ;)

    SvarSlett