onsdag 3. april 2013

Terapi Åsen

Det er enkelte dager da alt går på tverke, ingenting går som det skal. Skikkelig blå-dag. Da er det himla godt å ha en kjapp plass å gå til, der du får vid utsikt og kjenne veggene som trykker forsvinner. Slik plass er Hovdeåsen. Greitt å komme seg fram til, veldig greitt å gå opp og er akkurat passelig for en snartur :) Og hytta på toppen gjer at du kan være der oppe lenge og kose deg.
Og idag trengte vi en sånn tur! Mor og mormor trengte luft og lillemann var villig med i bæremeisa. Han er berre glad han får være ute han ;)






På vei opp er det bært enkelte steder og en vårfornemmelse siger inn. Tar meg i å kikke etter blada til Kusymra og gleder meg til den kjem her, for her blir det så masse av den :)











Og lillemann får alltid lov og tid til å ta på trær. Han like å ta på barken, riste i greiner og prate litt om dette rare greiene som er ute i naturen :)










Vårfølelse! Bar mark, og snø som smelter på Skopphornet og Hundatinden.











Snowline Chainsen er kjekke på sånt føre som idag: litt is og sleip bakke. Eineste minus er at broddane klabber på våt snø i pluss grader.








Mormor <3













Oppe, og ser mot Skopphornets fremste del, Heia 1086moh. Megardsdalen bak og Hundatinden 1232moh.













Mot Sykkylven sentrum og ser Sandvikhornet, Rømerhornet og Aurdalsnibba.












Festøykollen, eg venter berre på at snøen skal smelte opp på der! Har så lyst opp dit! Berre snøen kan forsvinne derifra...... sol sol kom igjen......








Hytta ligg så nydelig til! Utsikta er så utrulig langstrakt herifra, liten kolle på 369moh men byr på sånn ei utsikt! Vakkert samme kva slags vei du snur deg :)















Mormor snakker i telefon med pappaen sin, og vi lusker oss rundt.......






......og undersøker noen rare små busker som stikk opp fra snøen :)



















Lillemann kikker inn hytta: Er det mat her inne tru? Litt sulten.... Service takk!! Noken som høyre meg?? Kor er kokken?








Endelig kom maten på bordet, ikkje et sekund for tidlig! Mumser fornøgd på skiva si, før han kikker seg rundt og blir opptatt og mor må trå til for å få i han resten. Og kva fann han? Jo..... ei sølepytte! Og den vart hoppa i, rørt rundt i og rota i med fingrane. Mor måtte stappe inn resten av skiva for han, opptatt serru vel mamma! ;)










Kjapp måte å få han til å forlate sølepytten? ;) Lillemann, skal vi finne sjokoladen?? 3 sekunds betenkningstid og forsvant inn hytta og fann meisa si og jumpa opp og ned! Da ligg sjokoladen i meisa hans! Glede! :))












Vinden kom her også, så uteleik vart avslutta og berre å rusle nedatt :)







Eg tok tak i et tre, og så slapp eg like fort. Da vart det protester oppi meisa! Nei du mamma, eg trudde du skulle leike tivoli eg no :( Kan ikkje skuffe liten og gikk tilbake og slengte oss litt rundt treet, og han ropte av glede. Stoppa, nei enda meir mamma!! :)) Holdt på ei god stund,men til slutt måtte mor berre sei nok er nok og gi seg.







Hovdeåsen er kjempe kjekk å ha som liten eg-trenger-en-tur-plass, men så er det også god terapi berre det å være ute ilag også <3




 

6 kommentarer:

  1. Hovdeåsen er kjekk å ha i nærheten,ikke lange turen opp,men du for en utsikt derfra! Det seiast at en ser 7 kirkesokn derfra,ikke rart dei brann varder der i gamle dager.Takker så masse for lufteturen,den gjorde underverker! <3 :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Terapi åsen gjor under, igjen ;) kjekt å ha kvarandre og en sånn plass på sånne dager og alt blir lettere med et poff! ;))

      Slett
  2. Kjekt å ha ein slik plass å gå til, ja! Det treng ikkje å vere så høg topp før ein får flott utsikt :). Og fint å ha ei hytte å gå inn i på meir ruskete dagar. Ofte er det jo litt vind sjølv på småtoppar, og då er det godt å sitje lunt! Du er aktiv på turfronten ser eg, og har fått deg mange fine skiturar i løpet av påska! Det har vel blitt nokre mil samla sett i vinter, så no er du vel ganske erfaren på skia :). Har vore ein kjempeflott vinter her, men no er eg klar for turar i fjellsko:). Takk for mange flotte kommentarar på bloggen min!

    SvarSlett
    Svar
    1. Har blitt noen mil på mi korte skikarriere ja :) tenk at ej skulle like ski?? Påska har vært så nydelig at turaktiviteten har vært høg, har kosa meg!
      Men som du er eg no klar for fotturer og grønne blad på trærna ;)

      Slett
  3. Tur-terapi :) Ble jo terapi bare det å lese dette:) Tusen takk, men jeg skal ut i dag, altså... må bare summe meg litt:)
    Liker så godt formidlingen din! Det virker som dere tar dere TID på turene!
    Tide til å utforske og leke! Viktig :-)
    Og du - Festøykollen står på mi liste også! Kanskje vi møtes der i sommer :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Marit <3 vi tar oss tid på turene når lillemann er våken. Han må no få utforske. Andre gonger så går vi på og han sitter og speider og koser seg. Alt etter kva han vil. Når han sover er det å gasse på når det er lengre turer. Tur er på hans premisser ;)
      Festøykollen, hadde vært kjekt å truffet på deg da, vi går enten på min fridag onsdag eller i helger :))

      Slett