fredag 5. april 2013

Tynesfjellet, berre nesten.

Fekk plutselig en uventa fridag. Og det må no utnyttast! Så kvelden før var det å spørre på den moderne avisa, facebook om noken hadde vært der eg hadde tenkt meg, og om brøyta vei opp og spor. Svar fekk eg ganske så fort, og det var nok til at eg skulle prøve meg på det dagen etter: Tynesfjellet.
Dagen kom og litt gråvær ute. Skillet går akkurat over huset mitt, og eg skal lengre inn i gråskyene. Håper berre at det ikkje blir snøbyger, men at finværet presser seg på.



Tar av ved Hydrostasjonen på Vik, opp Blindheimsbakkane, kjøre grusveien fram til Persveinsplass og går derifra. Er en bomvei, 2 plasser så husk penger. Også mulig opp fra Straumgjerde. Eg fekk beskjed om at noken hadde kjørt fram til Skålholten med bil, parkere der og gå opp til Persveinsplass. Så da ville eg prøve opp fra Blindheim.
Dagen kom og eg pakka og kjørte opp. Gikk ikkje så lett å kjøre fram, slingra framover i 2.gir med carawella og sang for full hals ilag med musikken og håpte dette gikk bra heilt fram...
Skålholten, parkerte her. Gimsdalstinden bak 1007moh.









Lillemann er veldig klar for tur og ettermiddagsluren sin :))














Målet for dagen: Tynesfjellet. Gå fra venstre og heilt fram til enden. Håpet det i allefall.












Ser toppen av Straumshornet 976 moh mellom grantoppene.











Noken må fortelle stakkaren som dukka opp forran skia mine at den må gå og legge seg igjen!











    Heilt grei utsikt ditta her :)) men bakkane opp her med pulk på slep, pust pes altså. Fatter ikkje at folk gidder bakkeløp!



Hammersettindane og heilt bakerst Urfjellet 1267moh
Og sola kom!! :-D På med solbrillene. Øh.... kor vart det av solbrillene, dei hang på jakka? Svarte! Må ha mista dei nedi bakken da eg tok edderkoppen i nærmere øyesyn. Gå ned att den lange bakken der??? Ikkje aktuelt! Får heller myse meg gjennom turen. Har med reserve votter, reserve solbriller osv til lillemann, kanskje eg skulle ha reserve til meg sjøl også...







Bak meg ser man Borgundkollen 782moh.










Straumshornet er et fjell mange ser på som et mål. Spesielt dei med høgdeskrekk! Er bratt opp dit, og høgt ned. Mange har det som mål å komme dit opp. Er no et ganske majestetisk fjell :)












Nærmer meg Persveinsplass og der eg skal ta av inn mot Tynesfjellet. Ganske heftige fjelltopper som stiger fram i horisonten! Var så fint at eg fekk lyst til å mobbe en kontorrotte og sendte et bilde: Her er eg, kva gjer du på?? Snilt? Nei, men eg gliste for meg sjøl da eg fekk et frustrert svar :-D eg får det nok att en vakker dag eg er innestengt...







Fleire plasser på turen kom eg over desse spora, mjuke spor 4-5cm store sånn ca. Labber som hadde sirkla rundt omkring. Dessverre så hadde det komt et tynt snøslør over spora så eg ikkje fekk sett etter klør og potavtrykk. Lure veldig på kva slags dyr... får sende bilde til en venn :)



















Endelig oppe på flata, rød i topp (som vanlig) klar for å komme meg utover Tynesfjellet.












Noken har gått her før meg med truger, noken som tydligvis kjenner stien. Kjekt for meg som berre kan følge etter sporene :) Og litt kjekt å komme meg bort fra veien med spor etter beltebilen, gå i litt skog.










Kikke bak av og til,  er så fint å sjå innover mot Straumsdalen med Langenesvatnet.










Litt her og der henger det sånne merker i trærna og markerer stien.













Mor på tur inni skogen, syns det er så koselig å gå mellom trær og høre på hakkespetten og andre småfugler, sjå lyng og mose rundt trestammene, kikke på søte harespora som krysser overalt og lurer på kor den holder til? Berre så herlig å være i skogen!









Skulle hatt sidespeil av og til der eg prøver å dra pulken mellom trærna, tar lastebilsvinger og sikter med tunga beint i munnen.












Ute av skogen og kjem fram til myra. Baki ser man til Straumsheimskaret, Trollkirketindane inni skyene, Ljøsabreen med Blåbretind.












Stopper nok en gang for å gå bak for å sjekke lillemann. Han har det godt oppi der han, med både turputa si og kosedyna si, ute i frisk luft og blir dratt rundt. Kan han få det bedre? ;)













Gikk opp til enden av myra der framme og snudde. Såg at stien fortsatte inn og opp i skogen, men tia mi strakk ikkje til Har 2 store unger heime som er ferdig på skulen snart og hadde lovt dei shoppingtur. Og mor held alltid det ho lover. Får gå resten en anna dag.







Motsatt side så ser eg bort på Langfjellet. Smiler for meg sjøl og tenker: Der har eg faktisk vært! Etter å tenkt på turen i noen år, så har eg faktisk vært der :)) 
http://turmedlillemannogmor.blogspot.no/2013/02/drmmen-om-heile-langfjellet.html





Fineværet som var forsvinner, det skyer over og ser at noen snøfnugg kjem dalendes så forsiktig. Fekk no med meg all sola i det minste :)













Siste blå hullet ligg over her. No som sola går ned er eg sikker på at eg finn att solbrillene mine også.











Nedi veien, sola forsvant bak ei sky, kva dukker opp? Jo, solbrillene mine! Sukk....











Så tungt som det var opp, no var det å bremse nedatt da :-/ spora etter beltebilen rister under skia og eg prøver å sikte midt på. Likevel så føles det ut som eg renn over et vaskebrett når eg treff spora. Og lillemann? Ingen reaksjon, sover.









Lengre nedi veien slapp eg å renne i beltespora. Da våkner lillemann! Vart det for stille tru? Var baki, snakka med han og satte han opp. Fortsatte litt til for å finne en fin pauseplass. Fann en fin plass, stoppa, gikk bak og kva da? Jo han hadde sovna igjen.... berre å sette seg ned og slappe av, nyte omgivelsane og vente på at han skal våkne igjen.









Mor og Lillemann <3












Har det godt no, sitt på ulla, fått med kosedyna og pølse.









Vi er gode på det å kose oss på tur :-D












Kan no ikkje sitte still lenge heller, ut å utforske og trakke litt rundt. Pølsa må være med, spise i farta er han god på.















Pølse med brød på mor og grønnsaksbuljong, svele lagde eg igår og er dessert :)












Lillemann hadde pølsa si, men syns mi si såg god ut den også, og stakk av med den og. To pølser, kjekt! Men så kom mor med pølse med brød, smake den også. Buljong koppen fekk eg heller ikkje i fred, måtte prøvesmake littegrann.












Ikkje tid til å sitte no lengre, opp og utforske enda meir. Lynga hadde så fine, blanke og grønne blad, smake litt på berre... rynker på nasen, ikkje rett konsistens. Pjuh! og spytter ut att. Pølsa i handa er nok bedre.










Klappe på treet og plukke på barken, leike tittit bø med mor er morsomt :))
Å være på tur er herlig! Ikkje at eg kom fram til målet. Dette målet såg eg ikkje så hardt på, ville berre ut på tur og ha ei retning, men eg veit kor eg skal gå og fjellet forsvinn ikkje. Det er en fin tur så den kan trygt gjeres opp att. Eg rakk mine to små (egentlig ganske store men for meg alltid "mine små")
En av dei nærmeste dagene så er det tilbake hit for da å komme heilt fram ;)




4 kommentarer:

  1. For en herlig måte å bruke fridagen sin på da, dere vet å kose dere ja :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Sånne plutselige fridager veit vi å sette pris på ;) nyte dei max!

      Slett
  2. Du er virkelig et flott forbilde for mange småbarnsmødre!! Mange vil jo heller legge seg nedpå når minste`n sover og jeg klandrer dem ikke. En ganske slitsom periode med små og du imponerer med å gå turer stadig vekk:))) Og vi som liker å gå tur vet jo at man får mer energi av det:)))

    HERLIG HERLIG:)))

    Fin turhelg til dere to eventyrere:))

    SvarSlett
    Svar
    1. Eg har aldri vært særlig flink til å legge meg nedpå sofaen, har sine pluss og minus. Men eg elsker å være ute! Og kombinere hans sovetid med turtid er midt i blinken :)) han våkner opp en ny plass, kikker seg rundt og er klar for mat. Og som du sier, får meir energi av å gå tur og eg kjem heimatt med et smil om munnen! :))

      Slett