onsdag 10. april 2013

Tynesfjellet, nytt forsøk!

Sist eg forsøkte meg på Tynesfjellet med ski og pulk, måtte eg snu pga for lite tid. Etter det så har øynene mine løfta seg automatisk opp dit kvar gong eg kjører forbi. Var nesten framme, nesten... tanken ligg og småulmer i bakhodet, veit med meg sjøl at eg må forsøke en gong til før snøen forsvinn. Og med min super allierte, mormor, la vi på vei ilag etter jobb. Ikkje nok med at eg skal forsøke en gong til, men eg har med kjekt selskap! Da blir turen enda bedre :))
Kveldstur på Tynesfjellet: Here we come!!





Denne gongen starta vi ifra Straumgjerde (for masse snø andre veien). Kjører heilt opp i det nye byggefeltet, der er en parkeringsplass ved traktorveien som går opp på høgda. Bart på denne sia, sola tar her. Men meir snø litt lengre opp i veien.











2-3 svinger før du kjem opp på høgda, går det en sti/vei inn i en granskog. Da vi gikk her ifjor var her mange grantrær som låg hulter til bulter etter Dagmar. Vi tenkte at dei no sikkert hadde blitt saga ned, men nei.... Så det vart litt kryping og klatring denne gongen også.









Mormor med alle trugene, og eg med lillemann. Vi kom no oss gjennom ;)











Komt oss gjennom granskogen, litt lyng og tueskog før vi kjem opp til meir snø før vi får bruk for trugene. Kjenner at eg no er virkelig klar for litt våååår!! :))















Samme kor eg er no snart, så ser eg harespor. Men kor er no den haren?? Skal eg få oppleve å sjå den en dag snart? Vi er no ikkje akkurat stille på tur, men eg biter ikkje. Harepus, kom da harepus!
Berre å gi opp....









Er så fint med kveldssol når den kjem så lavt <3













Kjem fram fra skogen og kjenner meg att med en gong. Myra eg kom ut på sist, ifra høgre og gikk til skogskanten der bak til høgre, for så å snu heim. Denne gongen så ser det ut til at eg får gått heile! :))




Går et lite stykke, snur meg og berre beundrer dei flotte fjella vi har her. Kan no ikkje anna enn å elske dei <3 <3









Da er det inn i skogen igjen. Det er hard snø her, er baksia av Tynesfjellet så vi får ikkje ettermiddagssola her vi går. Men det er veldig fint trugeføre. Truger er så gøy!! :)











Lillemann ser på alle trea som passerer han. Alt er jo så spennende! Og et utallige mange gonger så stopper eg opp et lite øyeblikk og lar han få ta på dei forskjellige trea. Er spennende å sjå at bark dett av og havner på bakken. Og så er ingen tre like. Noken har sånn kvit stamme, noen trær som einebuska er morsom å riste på, furua er spennende med lange nåle på. Han har votter på, men er morsomt allikavel.





Rått!! Fjella her er så innmari råe! Straumshornet 976moh til høgre og Hammarsettindane til venstre. Fjella blir på en måte meir markerte når dei er kvite, og sprekker og småtopper kjem så mykje bedre fram.










Vi ser åsryggen og sola, frister meir å gå oppå litt og få litt sooool! :))











Mormor er sol-sjuk og trasker i vei opp for å myse utover og suge til seg solstrålene.









                                                  Er no et pent skue, ikkje sant? :))



 Oppe på åsryggen, 489moh. Men vi vil til endes og må da også litt nedover.












Har vært ei beltevogn av et eller anna slag her og kjørt tur. Den laga fine spor å gå i for folk, berre å følge eine beltet og traske i vei!
Borgundkollen til høgre, 782moh.




Da nesten framme! Får litt havutsikt også. Ser mot Ålesund der ute, og der bruker sola og gå ned. Så vi får med oss dei siste solstrålane i dag.

Snur meg og ser tilbake, Straumshornet i midten.
 
                                                    Utsikta framover, heeeerlig!!






 







Små søte snøballer held meg med selskap mens eg går nedover mot sluttpunktet.














Tralla la la! Ute og går, koser meg og nyyyter livet :))











Framme!!! :)) Det vart Tynesfjellet og kveldskos på meg før snøen forsvant for sesongen. Lillemann strålende fornøgd med å være ute og trakke litt sjøl.















Kikker raskt rundt meg, er fantastisk å bo her sånn midt mellom alle flotte fjell og daler <3











Kan no ikkje bli anna enn glad heller når man er framme og trekker pusten godt inn (fått av tunge bæremeisa) og kjenner svak trekk i ansiktet (som da er varmt etter å ha gått på i snøen)









Mat! Pause med mat er obligatorisk! Ikkje pølse på termos no, det er på skitur. No er det skive og kjeks og anna godteri. Merkelig kor godt den skiva mi med brunost smaker ute..... på jobb, usj...











Sjokoholiker som eg er: Sjokolade!! :-D












Som mor så sønn, sjokolade er nammis! Kosedyne, mammas fang og sjokolade i munn, gullstund <3 <3









Mor og sønn ser utover horisonten og ser kveldslyset så behagelig. Tar en sjokolade til før vi pakker sammen og snur.










Siste solstrålane før sola legg seg bak fjellet, snøen gliterer i rosa og lillemann uttrykker oi oi oi baki meisa.










Noen skyer legg seg som et tynt slør på fjella, som brudeslør og gjer toppane mystiske.












Mormor i fin fart, fornøgd med turen ho også, for ho går berre og smiler ;)
Eg går og synger til lillemann, Gikk en tur på stien, Lille pusekatt, Hompetitten og andre sanger. Og denne: Mummy`s home, now you can open the door, don`t be afraid now not any more... Only you and I now how to sing this song, so listen to my words carefully...
Noen som husker den fra vi var små??
Mormor husker, for da vi var små og såg på dette danse/synge filmen på Nrk, så syns mormor at ulven var barsk, en manne-mann. Vi var ikkje gammle, men når mormor sa manne-mann, da skjønte vi kva ho meinte! :)) en tøffing!




Lillemann er i storform han. Han sov en veldig lang lur på dagen og er overhode ikkje trøtt! Han fjaser og tuller, synger med og leiker tittit-bø med mormor :)






Luringen min <3 eg traver på og han koser seg og lurer på mormor det beste han kan. Skjønner godt at eg aldri får sett en harepus! Vi er no ikkje det minste stille her vi går. Vi skremte opp ei rype også, som ytra sin frustrasjon over at vi forstyrra ho. Lillemann syns lyden var fasinerendes han, og var heilt oppi det.








Nesten framme ved Straumshornet igjen. Denne gongen går vi ikkje granskogen ned att, vi tar fra høgda og går ned hele veien. Litt klabb og babb med dinna treklatringa og krypinga.








Beste turkammerat som finnes Mormor <3 Takk for at du blir med oss på mange av våre turer. Du er en glede å være med på tur! <3









Da er vi nesten ved skogsveien igjen og vi har hatt en strålendes kveldstur!  Sola etterlot vi framme på Tynesfjellet, berre dei øvste toppane har beholdt litt solgløtt og blir svakt røde. Vi var nede ved bilen kl21 vi. Lillemann happy, og vi happy :))
Er så deilig at det nærmer seg vår og kveldene er lengre lyse så vi kan gå turer etter jobb også. Og når snøen forsvinn så er det å finne fram andre turmål og gleder.







4 kommentarer:

  1. Enig, du er kjempe heldig som bor blandt så flotte fjell og daler ♥ Og så flink du er til bruke naturen, stadig flotte turer å lese om her! Hvilke truger har du og str? Har du valgt litt større med tanke på at du bærer lillemann på ryggen? Jeg fikk aldri kjøpt meg truger i år, men det står på ønskelisten min og havner vel blandt turutstyret mitt etterhvert... Ha en fin dag! Sprek mamma du har foressten ;-)

    SvarSlett
  2. Mamma er kjempe sprek! Og beste turvenn som er <3 kjøpte meg Atlas Aspect 28 truger. 2 grunner, str pga lillemann på ryggen og der er tagger rundt heile truga så du sklir ikkje sidelengs. Husk å kjøpe med hæl løfter visst du skal gå i bakker, er gull verdt i oppoverbakker :) truger er supert til å gå på snø når man vil ha variasjon fra ski. Og med våre fjell så er truger utrulig kjekt å ha :))

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for svar om truger, fant også innlegget ditt hvor du testet trugene og det ga mye nytting informasjon :-)
      Ser dere også synger mye på tur, vet ikke om du har hørt sangen "Oppe på fjellet bor det tre troller"? Den sang vi masse når vi var på Møre i påsken. Lillegutt begynte bare å synge på den plutselig, hadde vist lært den i bhg. Om du ikke har hørt den før er det bare å google den så får du melodien. Teksten er iallefall som følger:
      Oppe på fjellet der bor det tre troller,
      trollefar og trollemor og lille Olle Bolle.
      "BØH" sier Trollefar
      "BØH, sier Trollemor
      Men den lille Olle Bolle sier bare "BØØØØH" (hviskes)


      Slett
    2. Ååå! Den sangen har eg nesten glemt! Da jentungen var lita og gikk på barnehagen, brukte ho også å synge på den der :) Trur eg må innlemme den i repertoparet vårt ;)
      Bra du fekk litt nytte utav bloggen min. Truge utvalget har blitt så stort siste året og mange lette hyttetruger har dukka opp. Vanskelig å vite kva man skal velge.
      Lykke til med trugekjøp :))

      Slett