søndag 26. mai 2013

Melsethsetra- Fjøre til fjells tur

Kva skal du gjere i dag? Søstern som ringe. Og vi ender med en tur til Melsethsetra for å hanke inn en kode til Fjøre til fjells arrangementet her i Sykkylven. Tok med bonusdattera mi, pakka meisa og dro. Inne hos oss var det full tåke og ikkje særlig varmt, men når vi kom til Ramstaddalen var der jaggu halv blå himmel og sooool! Ups... ikkje solbriller på noen, men søstern hadde liggende ekstra til heile gjengen.



Når du kjem til Ramstaddalen via Aure, så er der en grusvei/traktorvei opp til høgre før du kjem til brua på øvsteveien. Står et treskilt merka Melsethsetra. Veldig fin vei å gå for alle aldre.
Vi er i allefall klare til å nyte solskinnet!








For lillemann er elva det mest spennende langs veien opp til setra, fossande og skummande, full av smeltevatn:)











Ser over mot veien til Løsetsetra og videre opp til Løsethornet som vi gikk ifjor.











Heidi, Angelica og søstern ruslande opp veien i en overraskandes varme!








Når traktorveien ender, tar en koselig sti over det siste stykket. Over en liten bekk og litt inni en bitteliten skog. Her sval skygge ifra varmen! :)












Toppen er Litlehornet som ligg forran Auskjeret. Snart snøfritt!! Da blir det opp Auskjeret også på lillemann.










"Søstern!!!" rope vi.
"Hææææ?!" myse myse mot sola. Lillemann hopper i meisa, lykkelig skal du vite over tante også er med på tur!











Og no er det ikkje barken på trea som er mest spennande, men dei bitte små blada som kjem! Veldig morsomme å knipe på serru ;)










Blå himmel jo! :-D ahhhh... sol så herlig på dager man ikkje trudde man skulle få sjå den gule svevedingsen på himmelen.
Ser Løsetsetra til venstre. Koselig seter med gamle sæl.











Virkelig skeiv og sjarmerendes gammel hytte på Melsetsetra. Den største som står her av tre hytter.









Er så svak for steinvegger på hytter, steingårder og torvtak... så sjarmerendes :))











Lunsj: Pizzabaguett fra Bunnpris! Sånn er det når utvalget heime er dårlig, stopper innom butikken på veien. Men veldig god var den ;)











Dessert: mini pikekyss laga av bror og knabba av oss!! Takk bror <3











Vi hadde håpt å finne sauer oppå her vi, men dei hadde ikkje komt enda. Dei gikk på markene nede ved gårdene enda og venta på at våren skal komme her også. Men sauebjella, den fann vi!










Med litt lunsj innabords, pikekyss og sjokolade, da er det godt med noke å drikke :)












Går du bakover her kjem du til Melsethvatnet.
Toppen som smyger seg i tåkedotten er Aurdalsnibba 1126moh.








Og resten av pikekyssa?? Nei... aner ikkje kor dei tok veien..... uskyldig til det motsatte er bevist! Eg passer berre boksen!











Say cheeeeese!! :-D  dagens turgjeng, klare for å gå nedatt :)









Lillemann hadde sett seg ut en heilt spesiell stein! Stor og kjempetung, men nekta å gi slipp på den! Bar den over alt med mor i hælene i et håp om å få lurt den unna. Prøvde til og med å begynne på heimattveien gjennom einekrattet for å ta den med heim....










Girlpower!!! Lillemann berre kikker rart på oss.... halloen, kva trur dokke? Eg er den sterkeste her jo!









Her er tufter etter det som en gang var her. Lure på korleis det var her i sin virketid. Hadde vært spennande å sett korleis det det såg ut da.











Berre tenk på all aktiviteten dette sælet har hatt før i sin tid! Alt desse veggane kunne fortalt...










Enda fleire gamle murer av det som en gang var....














Den ensomme Bamsemumsen står i vinduskarmen og skuer utover landskapet: No orker eg rett og slett IKKJE meir! Varmen inni meisa smelter det nydelige sjokoladetrekket mitt!! Og eg er kjempelei av å høre fleire barnesanger.... ørene mine, ørene mine! Kan noken forbarme seg over en stakkars Bamsemums og gi meg husrom på denne hytta?? Eller sende mor til sangtimer??









Jentene synger ilag med sanger fra mobilen, spretter rundt og er fornøgde. Og når barna er fornøgde, da er vi voksne også fornøgde ;)












Et lite stopp ved elva på vei ned også. Stor vassføring som brøler på sin vei, skummer og fasinerer!















Vi avslutta turen med å stoppe i løa og hilse på nye verdensborgere! 5 kattunger, så vidt begynner å få øyner og sjarmerer sjarmøren sjøl <3

Takk for turen alle sammen! Gler meg til planene vi no la! Telte for første gong!! Heim og pakke :-D




4 kommentarer:

  1. Rett koser meg her jeg sitter og leser :) Fin sæter å gå tur til! Herlige bilder!!! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Er nok ikkje siste gongen vi går opp dit. Så kanskje du joiner neste gong? ;))

      Slett
  2. Det er virkelig på tide at jeg kommer meg til Sykkylven for å utforske fjellheimen der! Vet det er mange flotte turer, her må skjerpings til!

    Ler når jeg ser Lillemann ( første bildet) alltid så fornøyd å bli i bæremeisen! Han der kommer til å bli en sann eventyrer:)))

    SvarSlett
    Svar
    1. Skal love deg det er mange turer å gå her inne! Korte, lengre, bratte, stup bratte og slakke turer. Er et godt utvalg av turer, så det er berre å stikke innom bygda en gong med sekken på ryggen ;))

      Og lillemann... eg håper han beholder turgleda til han blir en voksen gut også, at eg har klart å gitt han noke friluftsglede i livet :))

      Slett