søndag 25. august 2013

Baklidal taggene 1100moh/ Tverrfjellet, Sykkylven

Som arbeider på Ekornesfabrikken, har vi fått uventa fri fredagane pga lite ordreinngang. Så vi er ned 10 % lønn, og ned 20% arbeidstid og skal ha fredagane fri i 6 uker no. Det som da mange av arbeiderane da har gjordt denne fredagen, er å gå ut i fjella! Så en heil gjeng samla seg for å gå tur ilag. Oppmøte var oppi veien til Megardsdalen, med målet Sunnavindsnipa 1367moh. Men vi endte ikkje opp dit.
Uansett... kjøre til Hundeidvik, forbi fergeleiet, til du kjem til et skilt merka Magardsdalen, en grusvei opp til venstre før Formfin fabrikken. Husk 20kr i bom!

Vi kjørte opp til pausebenken, og starta vår lette vandring til Megardsdalen for å vente på resten av gjengen som ikkje hadde komt enda. Hundatinden 1234moh til høgre.

Storfossen kjem fra dei 4 vatna som er i Megardsdalen. Du hører den lenge før du kjem opp!

Første vatnet og du ser Megardsdalsstølen rett baki der. En veldig flott plass som både mor og mormor er veldig glad i. Kjempe flott å telte her, bortsett fra lite ved :(

Eine sia av dalen er dominert av taggane på Skopphornet! Like rå å sjå på, sommer som vinter.

Da er heile turgjengen på 7 samla :) Mor, mormor, RV, søstern og 3 damer fra Ekornes avdeling Vestlandske som jobber ilag med søstern, som også da er fri denne dagen. Går over brua på setra og forbi hyttene ved vatnet. Etter hyttene går stien langs vatnet, litt oppi sia.

Idylliske Megardsdalen :))

Strålende vær, vakket landskap og god turlyst på alle :)

Passerer vatnet og mor snur seg. Ser ut mot havet, ut mot Ålesund og omegn. Så blå himmel er ikkje ofte vi ser her! Så dette skal nytes til siste slutt! :))

Sikter oss inn på Tverrfjellet og den eineste plassen vi ser en grønn litt slett rygg. Opp der hadde vi tenkt å komme opp.

Hoppe over nokre bekker vart det. 1,2 og 3! RV i lufta!

Vi passerer Baklidalen, ser så vidt inn og ser dei utrulig flotte taggane!! Er nesten sånn at mor bryter utav rekka og jogger opp! For et rått syn! Det beste er at vi faktisk skal oppå kanten av taggrekka til venstre :))

En liten pust i bakken for å nyte utsikta og trekke pusten litt.

Rett under kanten på Tverrfjellet, ikkje så langt fra munninga til Baklidalen, der låg noke rødt! Vi måtte bort å undersøke... det viste seg å være en virkelig bortblåst gummibåt! Da Dagmar herja som verst, så forsvant ei hytte her. Og no ser det ut til at denne gummibåten også tok en liten flygetur. Og ikkje en reint liten tur heller! Langt hit opp! :-/
Dessverre så var det ei stor flenge tvers over eine sia, så totalt ubrukelig.

Sikter inn på eineste plassen som ikkje er berg og har gras.

Og ikkje minst, vi fann en sti!! :)) Jøss... da var no saken biff!

Ser tilbake for å sjå om resten kjem, og for å fortelle at vi faktisk fann en sti! Ser gjengen kjem som perler på ei snor der :)

Oppå kanten går en fin sti, den går langs heile ryggen oppover og nedover. Denne stien har mor gått før, da mor og lillemann gikk til Trollvatnet. Kan gå denne veien her også til Trollvatnet, men da må man gå litt ned når man kjem opp. Kjem opp ovenfor Trollvatnet.

For å unngå mange bilder, et panoramabilde: Baklidalen til venstre med Hundatinden 1234moh som topp, neste fjell er Skopphornet 1226moh. Tverrfjellet er rekka til høgre som vi går på. Ser også alle 4 vatna i Megardsdalen 510moh. Vatnet til høgre er Trollvatnet 874moh.

Da mor og lillemann gikk aleine til Trollvatnet, gikk vi heilt inn til enden av vatnet, skråa opp mot laveste skar, opp ryggen her på Tverrfjellet til en ås på ryggen der det er et skar inn til Trollvatnet til høgre her. Er en Fjøre til fjellstur iår.

Ei ganske så fornøgd mor på tur :)) Uvant med liten sekk! Lillemann er i barnehagen og leiker seg, mor er i fjellet og leiker seg ;)

Mormor har strake kursen opp ryggen. Skal følge ryggen opp, så ura langs ryggen og så runde bak. Målet var egentlig Sunnavindsnipa 1367moh, toppen rett over den store snøflekken, men så langt kom vi oss ikkje.

Litt beiting hører til på en fjelltur :)) blåbær og krekebær. Litt lite av det no så seint, men spiser det vi finn ;)

Pause! Og siden mor var tom for brød etter mat til lillemann, så måtte mor ringe mormor og spørre mormor om å smøre mor matpakke. Er så tidlig på at butikken ikkje var åpen ved avreise... så mormor skive med baconost! Mmmmmmm..... :))

The chics! Koser seg i sola, og er ved veldig godt mot og nyter en fridag i strålende solskinn :)

Og hanefar i flokken har funnet seg en behagelig plass og er livsnyter.

Ruta opp til Sunnavindsnipa er opp til kanten her. Så rett på ryggen, ned skaret og på ei hylle bak. Men først må gjengen opp på toppen av Tverrfjellet.

Ser inn til Riksheimdalen. Noken av toppane mor ser er Keipen 1198moh, Tungremstindane 1290moh og Tårnet 1338moh.

Først må vi opp på kanten der, toppen av Tverrfjellet og er en del av Baklidaltaggane.
Vi fulgte dei grønne flekkane opp sia for å unngå mest mulig ur.

Måtte no utpå kamten for å sjå inn i Baklidalen! Høgste delen av botnen ligg på 800moh. Vi skal på høgste delen til venstre her. Heilt flatt bakover der. Kven skulle tru det når man ser dette??? Men du for en rå dal! Minne litt om Molladalen ;)

Mor vil gjerne inn den lille dalen en dag, blir nok ved ei anledning.

En liten snøflekk rett ved der vi gikk. Mor og RV var bort for å prøve å lage snøengel, men nei.... for hardt. Men avkjølendes va det!

Er en del ur å gå i, men vi tok det så med ro at det gikk ganske så bra.

Mormor og søstern ser utover landskapet. Ser inn mot resten av Sykkylven. Ser mange kjente og kjære topper: Gimsdalstinden og Hammarsettindane, Borgundkollen, Aurdalsnibba, Rømerhornet og så vidt Sandvikhornet. Rett ned er Trollvatnet, og nedi dalen siste vatnet av Megardsdalen. Til høgre er det rett ned til Riksheimdalen.

Absolutt heile gjengen samla!! :)) 6 chics og 1 hanefar. En super gjeng med turhumøret på topp!!

Sorry, en del bilder av akkurat Baklidalen og taggane der, mor er berre heilt bortevekk i dei taggane!! :-P
Toppen til venstre er ca 1100moh ifølge gps på mobil. Hundatinden til høgre er 1234moh.  Og bak dette her, er det rett ned til Hjørungsfjorden.

Kontrasten til ur og rå tagger, bitteliten søt blomster, Stjernesildre, som kniper seg fast i det som er av mold mellom urene her.

Litt ur, men den er ikkje så ille, ganske ok fast stein å gå på tross alt.

Ser til Sunnavindsnipa. Vi runder denne kanten her til venstre for den, der var ganske ok å gå.

Kan ikkje klage på uikta! :)) Ser ett inn til vatne til Riksheimdalen til høgre her også.

RV i god fart opp ura. Er ikkje sti opp gjennom her, men veien blir til etter kvart som vi går.

Mot slutten er der et parti uten ur! Fin å følge siste rest :)
Veien du ser på bildet, er veien inn Riksheimdalen.

Mor fann en bitteliten søt lilla sopp! Micro sopp! Mor putta den i sekken, men vart dessverre ødelagt til ho kom ned att :(

Marit ser snart enden av toppen her. Ikkje lenge att no ;)

Oppe!!! :-D og mor er utpå en av taggane til Baklidalen. Hjørungfjorden rett ned. Og dekt bak mor er faktisk Festøykollen! Der mor og lillemann med en god gjeng var jonsok på tur!

Dei fleste gikk litt rundt og kikka seg rundt, myste ned til Baklidalen og vart litt småsvimle i hodet. Nokre 100 meter ned her.

Botnen av Baklidalen. Høgst punktet på botnen er på 800moh.  Lille dammen der ligg nedenfor punktet. Taggen er på ca 1100moh.

Sukk.... ikkje noke rart mor elsker plassen ho bor på :))

Ruta videre mot Sunnavindsnipa. Rett fram her. Men vi tok en runde. Ei var så moden og modig at ho sa stopp. Vart for luftig for ho å gå. Høgderedselen sa at no er det nok. All respekt for at ho turde å sei ifra!! :) Ei anna også var litt tvilende, mor hadde no begynt å få dårlig tid til barehagetid. Mor og RV skulle videre på telttur med lillemann også, og måtte til å tenke på pakking. Alle var faktisk ganske så enige om at vi hadde hatt en super duper tur, og hadde ikkje behov for å gå lengre! Vi hadde ei fantastisk utsikt her vi stod, rå topper like ved, fjorden rett under. Vi hadde egentlig fått alt allerede vi. Så i fellesskap så tok vi berre full stopp og kosa oss der vi var :))

Siden vi skulle stoppe her, så tok vi en kikk rundt oss og kunne bruke god tid på plassen.

Noke godt må man jo ha med på tur! Klementin og sjokolade! Mmmmmmm... :))

Mor utpå nok en tagg, må kikke ned også! For ei utsikt her oppe!! Berre turen hit er verdt det.

Mor kjem nok aldri til å flytte til en falt plass som Danmark, hadde blitt gaaaal uten fjella her :-/ og flytte fra dette?? Nope!

Toppers turgjeng! En virkelig gladgjeng som kosa seg :))

Inn Riksheimdalen, ser både Storevatnet 732moh,  Andrevatnet 794moh, Tredjevatnet 874moh baki der. Rett over det igjen ligg Fjerdevatnet men ser det ikkje.

Søsten gikk utpå taggen, og mor tok bilde for ho. Mor såg at det var ikkje ille å gå dit, så da måtte mor og prøve!

På tide å snu nasen heimover. Ei stor tue med Stjernesildre sier takk for oss, og vi forsvinner ned att i ura.

Nedatt hammeren vi runda på vei opp. Positivt med nedtur, er at utsikta er en opptur!! ;)

Ura ser annereldes ut sett ovenifra. Ikkje like lett å sjå kor man skal gå da. Men ser snillere ut ovenifra enn nedenifra. Skopphornet rett over.

Tur rekka på ryggen, ser du dei? ;)

Da dukker utsikta mot Ålesund oppatt. Blå himmel og ser heilt ut til havet! Oi, der var ei sky som kom snikendes! Blåse blåse, ha deg vekk!

Praten gikk livlig i gjengen no. Bedre kjent og meir pust å bruke på å prate ;)

Komme seg nedatt, gå mot åsen på ryggen, og gå ned den. Finner stien der. Om du ikkje finn den, ingen problem, lett å gå ned der uansett. Her har vi komt ned den "åsen" og er på stien nedover.

Tenk at for litt sia så var vi på toppen der til venstre! Turen gikk ikkje til Sunnavindsnipa, men er ikkje skuffa på noken måte :))

Har kryssa den lille elva, og oppå kanten går en sti videre ned.

Da ser vi hyttene på Megardsdalen igjen. Poff! så var vi nede!

Retning brua over elva, og der vi alle møttes for starten.

Samla gjeng siste biten ned fra setra. Målet for dagen var Sunnavindsnipa, men den vart lengre enn beregna. Ingen bomtur heller! Vi fekk storslått utsikt, nydelig vær, flotte tagger, noken utfordra høgderedselen sin med å kikke utenfor, var tøff nok til å sei ifra at no var det stopp. (respekt!) En super gjeng med humøret på topp, og dagen har vært heilt topp!!!
Tusen takk alle sammen for en super duper tur!!! Dagen har vært perfekt! Mor er i allefall meeeget fornøgd med dagen. No er det berre å hente lillemann og pakke med telt, soveposer, underlag og meisa og dra på telttur. Det blir neste blogg ;)