tirsdag 8. oktober 2013

Stranda rødekorshytte i regnvær

En eller anna har bestemt at høstferien her skal drukne i regn. Men å sitte inne, eller berre rusle i hagen, blir kjedelig i lengda. Søstern ville også ha en luftetur., så vi avtalte en tur ilag, mormor hadde ikkje anledning til å være med, dessverre. Regnet hølja ned, og da er det er vel bedre med en vei å gå på. Søstern hadde meldinger med RV, han skulle opp på Rødekors hytta på Strandatrekket, og montere noke lys. Sånn er det å være elektriker. Og vi var velkommen opp for kaffi og kakaobesøk :))
Søsten hadde ikkje vært der, så da var saken grei: Stranda, her kjem vi! :-D

Ved Strandatrekket var der nokre fine søledammer!! Så mens vi kikka på traktor som jobba, trekket som gikk for vedlikehold, så måtte no søledammane til pers!

Og når tanta også da hoppa litt, så var det ekstra gøy!! :))

Søstern og lillemann kikker på stolene i stolheisa som for fort forbi over hodet på dei. Spennande med stoler høgt der oppe! :)

Lillemann fekk starte med å gå sjøl som vanlig.

Men det var ikkje så lett å konsentrere seg med å gå når det skjedde så mykje der nede! Traktor, skitrekket og biler på veien...

Gikk et lite stykke, bratt grusvei og han kunne gått litt til, men mor skjønte at det var like greitt å få en liten kar oppi meisa si.

Leike litt tittit bø med mor med kamera som speil :)
Alt en moderne telefon kan brukes til...

Ikkje akkurat tørt vær idag, regnet er jamnt og gjer det grått ute.

En megastor søledam kan man ikkje berre gå forbi. Søstern plukker steiner til lillemann så han får kaste Plopp!

Det er bra med vatn i småelvene her, til og med "bekk" på veien her vi går. Tydelig skyene har virkelig samla opp mykje vatn for å servere oss...

Tåka er ekstra glad i fjella våre, og klemmer dei godt idag. Dregetua er omkransa i tåke der nede.

Søstern ser akkurat taket av hytta som stikk opp der framme! Da er mor og søstern nesten oppe! Yess! Veien opp er en lårdreper, spesielt med 20kg på ryggen...

Der er en som har tatt natta der baki..... er litt slitsomt å være på tur, og all den friske lufta som surrer rundt hodet ;)

RV hadde observert oss som saaaakte kom sigande opp bakken. Kom ut og ønska oss velkommen. Men mor hadde en sovende liten kar på ryggen, og fekk berre gå litt til rundt her oppe så han fekk sove litt til.

Rød rypelyng bak hytta, innbyr til videre vandring. Bort til kanten og opp ryggen muligens?

Ei elv renner over her, her henter dei vatnet til hytta også.

Innover Langedalen har tåka tatt over. Går en sti innover her, men no trur mor det er like greitt å berre ta kanten og kikke ned.

Ser ned på hovedveien vi kom ifra Sykkylven, og ser en del av dei første hyttene som er her på Strandafjellet. Her har det blomstra med hytter dei siste åra! I vinter gikk mor her på langrenn med lillemann på slep i pulken :)

Virkelig kvit mose eng! <3

Våt plommerød småmose, nesten sånn du ikkje vil trakke på den, så fin er den :)

Søstern og mor har kikka på en varde. Uten å egentlig ha avtalt det, så har vi retning for den. Så vi vart enige om at den skulle vi ta før vi snudde. Den liksom venta på oss jo ;)

Der er toppen! Trur nok vi begge to er innstilt på topper, og blir automatisk dratt til dei. Ser varden oppå der, og den skal no til pers!

Ser ned mot Stranda sentrum og fjorden som skal være der nede. Tåka har lagt seg som en orm inn fjorden og snodd seg mellom fjella.

Mot såg en litt uvanlig mose for mor. Såg ut som tuja mose :-/
Litt sånn flat...

Varden!! :)) Vinden tok seg opp, regnet også. Men vi kom til målet :)

Lillemann hadde våkna, og han kikka seg rundt. han skjønna fort at han fremdeles var på tur, og herma etter lyden på vinden. Men var en lykkeliten oppi meisa og syns det var greitt å sitte der :)

Ingen matpause, den skal vi ta på hytta. Søstern bærer posen til mor med mosen mor skal ha med heim. Snart jul, og der var nokre virkelig flotte dotter med mose!

Kontrast når rypelynga er heilt svart også.

Bak i skoddeheimen titter så vidt en topp til venstre,Tuvegga 1181moh i midten, og Ytstevassen 1330moh til høgre.

Vått ute, men ingenting å sei på humøret allikavel :-D

3 stk uværskråker som skal finne hytta igjen og få oss en varm kopp med kaffi, kakao og toddy!

Det er no fint ute når det er høst også, og tur tar vi uansett vær! Søstern er nok våt ho også, men smiler gjer ho!

Der var vi opp! :))

Hytta! No er vi virkelig klare for å tørke oss litt..... får berre håpe fyrbøteren ikkje har fyrt til tropetemperatur som han bruker, litt glad i å brenne ved ;)

Tåka hadde gitt slipp på Langedalen, men for seint. Vi har vært på tur vi :)

Søstern hadde gitt mobilen også en hanske i uværet :)) redde det som reddast kan i regnet...

RV var nesten ferdig med arbeidet også, og lillemann hjalp til med oppryninga :))

Søstern hadde med eplekake også. Her er det ingen nød å være ;)

Lillemann var veldig glad i stigen opp til hemsen. Ikkje mor så glad for, men klatremusa var strålende fornøgd. Julemannen holdt han godt fast i.

Mens andre drakk kaffi, laga mor seg kakao, og til lillemann er det toddy.

Kjempe kos på stua på hytta, ny etter at Dagmar tok den forrige.

Litt tantekos gjer seg <3

Sist lillemann var på hytta, dreiv han å blåste ut alle lysa. Så no ville han blåse igjen, så det var berre å tenne vinduslysa.  Lillemann tok lykkelig runden med å blåse ut.

Etter et par timer, var det på tide å komme seg heim. Og lillemann ville å sjøl. Litt ulendt og kulete, og da er det kjekt å ha ei hand å holde i :)

Mens vi gikk ned trekket på Fursetsia, såg vi rett over på Roaldsia. En bil med henger på vei ned!! Visst du zoomer inn ser du en bitteliten prikk langt oppe. En liten carawelle lignende bil, for opp og ned trekka på begge sider. Grøss!! Trur eg helder meg til mine 2 egne føtter...

Lillemann er også meget fornøgd med å gå på sine egne føtter akkurat no. Utforske steiner og kikke seg rundt i eget tempo.

Mors herlige lillemann <3 har så mykje å oppleve, har så mykje å lære enda. Og så nysgjerrig på alt!

Sta er han også..... har han bestemt seg for at han skal oppi en søledam, ja da skal han oppi den søledammen. Så det er berre å vente.

Mens lillemann plasker, så luffer søstern og RV saaakte nedover.

For å få lillemann med videre nedover, så var det å lokke han med en enda større søledam lengre nede! Og denne dammen var høgere enn støvlekanten.... her får regndressen fra Skogstad virkelig testa seg! Og den holdt rundt støvlene, heilt tørr!

Enda meir testing.... stå midt i elva og leike seg! Og der vart lillemann stående også. Hallo? Lillemann? Skal vi fortsette snart??

Lillemann har gått nesten heile veien ned sjøl! Og det har gått fort også. Men 2 svinger igjen, da kom orda: Opp! Opp! Ville ikkje opp i meisa, men opp i armane. Så meisa på ryggen, og lillemann på skuldrane, så gikk vi siste biten ned. Til tross tider med fint fint regnskyll, tåkedotter som ville klemme oss, våte sko, så har vi hatt en super tur uten ei eineste sur mine :)) Mor har ingenting imot å være ute i regn (er ofte det eineste været ei heil uke også) , lillemann bryr seg værtfall ikkje om kva vær det er. Søstern er som mor, vil berre ut. RV, han har lopper i blodet ;)
Men dette er nok ikkje siste gong vi er oppe på den hytta. Til vinteren håper vi på nok en tur opp, med enten ski eller truger :))