tirsdag 19. januar 2016

Tur kaninen Snurre Sprett, her er mitt liv


Hei! Mitt navn er Snurre Sprett, og er det siste tilskuddet til mor og lillemann sitt turliv. Eg kom hit i begynnelsen av august som snart 4 måneder gammel liten dvergvedder kanin på ca 1,6kg. Dvergvedder, ja, rettere sagt blandingsrase, men mest dvergvedder. Mine andre søsken fekk den hårete manken til løvehode, men ikkje eg. Men det gjer ingenting, for matmor elsket meg ifra første blikk, for eg er så liten og søt <3 Vil du ha et lite innblikk i livet mitt? Fint! Eg skal nemlig fortelle deg mitt liv som kaninen til mor og lillemann ;-)





Allerede dagen etter eg kom, så fekk eg meg tur sele, slik at eg kunne få springe rundt i den store hagen. Lillemann syns eg var absolutt vidunderlig og passet på meg. Dette her er noe nytt for lille meg, ha så store grøne marker å springe på. Virker lovende :-)
















Det tok ikkje mange dagene før eg vart med på tur. Og tur? Det hadde eg aldri vært med på før, og lite skjønte eg når kanoen vugget. Men satt trygt i buret framme i kanoen ilag med mor. Dette her er starten på mine evnetyr i fjellheimen, og lite ante eg kva som ventet meg.











Eg vart satt på sele, og laget en løpestreng mellom 2 trær. Lillemann var ofte innom meg for kos, og sjekke at eg har det bra. Og bra? Eg hadde det absolutt bra! Fekk springe og hoppe rundt, spise gras, lyng og stå på bakføttene og speide. Det har eg aldri kunne gjort i et bur. Og maten, den smaker absolutt best ute! :-D








Fantastisk fint her i Langenesbotnen 376moh, og eg fekk plass inne i forteltet der, trygt for dyr og vær i reiseburet mitt.









Men det stoppet ikkje der, for dagen etter min første telttur og kanotur, så var det rett heim, pakke om, og dra rett til Overøye for nok ei teltnatt. Denne gangen vart det 5 unger og 4 voksne. Ikkje ensomt og kjedelig dette turlivet i alle fall :-)










Veldig kjekt at matmor setter opp en løpestreng bak teltet i skogen, og masse gras til meg.








Ikkje berre lange turer eg får være med på, sånn som en kveldstur til Langenesvatnet, en liten kanotur, og så finne en plass å spise kveldsmaten. Kor eg er? Eg slipper å sitte ved et steinbord.......








......eg får spise favorittmaten min, busker og gras! Nam , nam! Gnage på einebusker er jo berre nydelig også.













Så skulle eg få prøve en liten fjelltopp, Hovdeåsen 369moh. Ikkje akkurat praktisk å bære det store reiseburet mitt, men matmor prøver da. Her en liten pause på vei opp.










Så sånn føles det å skue utover landskapet! :-D Ikkje verst, om en litt små skummelt når det er så åpnet.












Du ser jo så langt her oppe ifra! Sykkylven er virkelig flott plass, og greitt å få sett min heimplass også.







Nå har eg fått vært på fjellvatn, kano, telttur, biltur, fjelltopp, og så drar mor og lillemann meg meg til fjøra. Grilltur ilag med venner. Saltvatn lukter litt annerledes enn fjellvatn, og frister ikkje å drikke det. Men koselig, det er det.












Mor lager band til meg på marka ved fjøra. Der var det masse høgt grønn mat! Å himmelrike!! :-P Og ikkje minst, eg fekk masse kos ifra MissMa, Kompis, Storebror, lillemann og mor. Ahhh... deilig å være en turkanin <3









Mor og lillemann er flittige på kanotur, og eg kjenner att følelsen. Skal på nok en telttur ilag med mor, lillemann og mormor. Fantastisk nydelige Langenesvatnet!







Ikkje så verst leirplass heller. Men noen rare, nysgjerrige, store dyr. Mor kalte dei for sauer :-/










Kjekt på telttur når lillemann lager mat, en slags suppe. Vatn, gras og mose. Eg var så heldig å fekk sneket meg til å spise en del av den suppa. Gras og vatn er jo snadder!











Men det er en tur eg vil få være med en masse på, og det er opp til Sessvatnet 168moh. En av lillemann sine topp 3 favorittplasser. Da gjerne at mor drar trøtraktoren til lillemann.






Sessvatnet er virkelig fint også, og så er der en masse bråkete, halv tamme og sultne ender. Og så lager mr neste alltid bål på bålplassen her og griller pølser, eller annen mat. Koselige turer :-)







Så ville lillemann plutselig telte! Og da vart det i hagen, av alle plasser. Men du store kor gøy vi hadde det :-D














Det store reiseburet mitt er litt upraktisk på tur, så mor skulle prøve no annet og lettere. Ei veske mor aldri har brukt, og puttet en isboks ned i som bunn. Så en halv gammel handduk i botn. Her titter eg opp, og sser at eg befinner meg på ei strand, Vellingsneset. Er på tur med mange idag.









Gjengen på Velingsneset. Får hilst på mange folk på tur, og det er jo alltid like koselig.







Eg sjøl foretrekk å springe litt rundt omkring. Litt rundt leirplassen, litt i området. Er litt trygt å ha folk i nærheten å søke tilbake til, og så utforske litt. Finner jo så masse spennende å spise også! Mat er ingen fare, matmor har med kraftfor, drikke og 2 små skåler til meg, så eg lider ingen nød. Gjerne en bit gulrot også, eller brød.











Men veit dokke kva eg gjor her forleden? Jo, var på vei til Kambane på kveldsmat tur med mor og lillemann, og så syns eg dei reimene på veska var så veldig kjekke å gnage på! Lite ante eg at det skulle få følger altså. Vips, så slitnet reima, og mor måtte bære heile veska i hendene. Eg lover, eg lot andre reima være i fred altså :-P










Litt skamfull meg.....













Men matmor klarer ikkje være sint på meg, så vart kveldsmat på både lillemann og meg.








Hmmm.... mor og lillemann hadde tenkt seg litt plomme snadder til dessert. Trur eg må test smake litt.







Å ja! Eg må nesten fortelle dokke om en veldig spesiell tur! Eg sitter her i en gondol! Av alle ting. Det er gondolen på Strandafjellet, på vei opp til Roalden. Ifra endestasjonen kan man gå tur opp til Roaldshornet 1260moh. Det er høgt til en bur kanin å være :-P Eg titter så vidt utenfor bærebagen mor har skiftet til.











Var litt kaldt på toppen, men det var matpause, og matpause er alltid det beste med heile turen. Lillemann og Kompis syns at eg er verdens søteste å ha med på tur :-) Det var en folksom dag dette, og det var mange som måtte ta en ekstra kikk på meg. Noen spurte til og med å få ta bilde av meg, for meinte at folk heime ikkje kom til å tru at han hadde møtt på en kanin på Roaldshornet :-D :-D









Herved har en vanlig kose kanin erobret Roaldshornet! Ta da!!








Litt kaldt på toppen, så godt å krype inni jakka til mor og få litt varme før ned att.









Dagen etter dro heile gjengen på grilltur til Nysætervatnet, for er her på hyttetur ilag med MissMa. Livet er absolutt herlig!














En finværsdag vart vi en heil gjeng på tur igjen, til den fine toppen Hovdeåsen. Vart 2 nye å hilse på, og en som faktisk er mindre en lillemann.









Kjekt med nye med på tur, for da får eg ekstra kos og oppmerksomhet. Og hytta på Hovdeåsen er blant 3 av lillemann sine favorittplasser, som med Sessvatnet. Eg blir litt liten i forhold til hytta, ser du meg?












Eg er kanskje liten i denne store verden, men likevel så er eg akkurat passelig der eg hopper rundt på toppen og ser meg rundt.







Men kven kan ha det bedre enn meg, i bærebag, stikker hodet ut, og nyter dei varme solstrålene? :-)









Ikkje alltid at eg vil være i bærebagen heller, og da bærer matmor meg som dette. Her er vi på vei til Sessvatnet, både mor, lillemann, Kompis og MissMa.












Og denne gangen så fekk eg hilse nærmere på dei bråkete endene. Dei kjem så fort dei hører folk, og lillemann og Kompis mater dei med brødskive. Eg og får en bit brødskive, pluss eg drikker litt ira vatnet. Litt skummelt da når endene er så nært, for dei virker litt skumle.











Nye folk! Hey! Turlivet er slett ikkje kjedelig nei :-) Tilbake til Vellingsneset for bål. Eg er fornuftig og berre hopper rundt bålet, held avstand til flammene.






Flott på Vellingsneset da, havet lukter så annerledes enn andre plasser. Men maten er god da ;-)








Eventyrskogen er en fin plass med masse trær, og mange kongler. Her er fint gras, greiner å gnage på, og en rolig plass.











Rolig plass?? No skjønner eg ikkje så masse, sist var her så var det stille og rolig her. No er her mange unger og voksne? Mor kaller det Camp Skogstroll hørte eg, ei barnegruppe. Ungane like å ha meg med, så da e eg med der også. Hardt å være så ettertrakta! :-P Når det blir mørkt, har matmor på meg et blinkende lys i selen min, så da ser alle kor eg er, og matmor finn meg.






Kva i alle dager der det der? Store, bråkete og fjørkledde vesen. Dei var litt vel skumle, så trur eg held meg på denne siden av nettingen.








Hei! Fått meg ny bæreveske! Fin, ikkje sant? Og så får eg utsikt også, uten at eg kan falle ut. Matmor har vært på ebay og kjøpt meg bæreveske for hunder, og den passer meg perfekt. Tester den med en tur til fjøra, kun oss 3.





Ser du meg? Matmor sliter også. Men eg sitter ved kneet til lillemann og ser på bålet. Eg har nesten samme fargen som steinene, så er ikkje lett å få øye på.









Her skifter det fort ifra fjøra til fjells! Vi er på Sessvatnet for ei natt no i telt. Lillemann skal på barnehagen i morgen, og mor på jobb, men likevel telter dei. Blir tidlig morgen på gjengen.











Eg har det trygt og godt på natta inni reiseburet mitt. Er litt sliten no, fått meg gulrot og for, så god natt Zzzzz....







Morgen kom fort, og da kom endene også for mat. Biter av brød, noe eg også liker, og spiser i smug mens lillemann ikkje ser :-D








Har vi det ikkje int vel? Eg liker teltlivet eg, koselig å være ilag, og være ute.








Eg kan også være urban. Er med på biltur når skal vekk. No er på vei til Eidsdalen, og venter på ferga. Trur du folk i fergekøen kikket langt når matmor luftet meg? :-D :-D Noen lufter hunden sin, matmor lufter meg. En gutt kom og klappet meg også, og en masse folk kikket og smilte. Eg er søt, eg veit det.











Denne her bråkte en del, og ristet. Matmor kalte det for en traktor. Skulle til Eidsvatnet for fisketur, og da tok traktoren. Tryggest inni armkroken!










Vakre, kjente, og meget fotograferte Eidsvatnet i Eidsdal. Syns eg tar meg godt ut ved vatnet eg ;-) Aller kjekkeste var å få springe rundt omkring ilag med lillemann.







Denne følelsen kjenner eg att! Kano? Ikkje heilt det samme, men er utpå vatnet. Så no har eg fått meg en båttur også.














Når eg ikkje er på tur, så har eg et stort 2 etasjes bur uti hagen som alle flytter rundt på. Eg spiser opp graset under, og dei flytter buret mitt, Genialt! Frokost tid!







Men aller best er å få være inne og springe rundt, og så flate ut på teppet under bordet. Eg er ikkje heilt stuerein enda, men får lov.








Inne så har eg reiseburet mitt og et teppe. Gulvet er så glatt, og teppet er på en måte min plass som eg får ha i fred. Eg har fått meg et stort hundebur på stua også som eg snart skal flytte inn i etter kvart.












Sjå kva eg har! En tunnel! :-) Syste er flink til å leike med meg.










Hagen er kjempe stor, og har epletre. Gjett om det er snaddertid når eg får spise eple som henger på treet! Matmor, eg vil ha dette eplet takk.












Så får eg en og annen rose ifra rosebuskene i hagen også. Reine lørdags godteriet :-P











Så kom noe eg aldri har sett før, snø. Kaldt, vått. Brrr... ikkje min favoritt akkurat.









Snøen forsvant, og regnet kom, massevis med regn. Og ei natt så var døra på buret mitt uheldigvis åpent! :-O Og dermed var eg ut en tur. Kl 23.30 på kvelden, etter 1 døgn oppdaget matmor at eg var vekk! Skal love deg ho var engstelig for meg, leitet og ropte, lokket med mat, og fann meg i enden av hagen, klissvåt. Da fekk eg masse kos, og være inne den natten. Matmor fekk nesten hjertestopp da eg var borte. Forsvant en annen gang også, og da var lillemann på gråten. Men eg stakk ikkje av, for er vant med å være ri i hagen, og kjenner meg att. Var i området ;-)





Tørr og fin, og trivs godt i sofaen :-) Dit hopper eg opp sjøl for kos. No er eg stuerein også, altså nesten heilt, uhell kan skje. For etter kom kattesand inni buret mitt på stua, så gjer eg ifra meg der.






Kan være en liten ramp også, ikkje berre liten og søt. matmor kjøpte seg roser, og dei berre måtte eg smake på! :-P







Ellers er eg en veldig kosete kanin, her steller eg håret til lillemann. Eg er en som steller og slikker andre en heil masse, og er ganske kosete av meg.







Det der kvite som matmor kaller snø er tilbake, og eg slapp heldigvis å gå sjøl til Kolda. Matmor og lillemann skulle lage middag på bålet. Den der middagen kan dei ha for seg sjøl, eg foretrekk brødskiven og vatnet mitt.







Men lillemann kose seg med bål, så da er jo alt bra. Gapahuken her er ganske så koselig også, er ikkje første, og heller ikkje siste gongen er her på tur.










Det der våte kvite kan bli ganske så guffent også, da er det godt å ha den hytta på toppen av Hovdeåsen. Som du ser, er ikkje alltid fint vær når gjengen er på tur. Berre å komme seg inn i hytta og finne ly for vinden og snøen.








Eg syns det er aller best å berre kikke ut døra....















Et hull i det dårlige været, og ut for å kikke. Ser heilt ut til Ålesund herifra, heilt ut til havet. Hovdeåsen er ikkje så verst, tross alt.









Et skikkelig vindkast kom, og eg vart litt redd og sprang og gjemte meg i buskene. Da trygt når matmor kom og hentet meg, da sprang eg fort i møte <3












Kambane er en plass lillemann liker å være, for der er ei stor veltet rot, og vi to klatrer rundt på den, inni den, og gjennom. Da er vi absolutt bestevenner som smetter rundt.










Og siden det skymes ute, så har matmor på meg lys. Alle ser kor eg er, der eg hopper rundt, blinkende.












Eg må nesten fortelle dokke noe spesielt, eg var gjest i et bryllup, oppå Hovdeåsen! :-D Og da måtte eg jo pynte meg for anledningen. Samme røde sløyfa som på brudebuketten. Hysj..... det er i gang :-)









Litt romantisk dette her, og er første gang noen har giftet seg på Hovdeåsen, og eg fekk være en del av det :-)








Den natta fekk eg være inne på grunn av sterk vind. Og da matmor stod opp dagen etter, så såg heimen min ut som dette... nesten knust! Glad eg var inne i buret på stua. Så no flytter eg inn for en lengre periode.







Heilt greitt å være inne, for der får eg masse kos, masse god mat. Matmor er snill og deler bananen sin med meg. Banan er det aller beste eg vet! :-P







Fuglen Peter Pan er også der, og den hilser på meg av og til. Ser du, buret mitt er åpent heile dagen, så eg kan hoppe rundt som eg vil.















Aller best er jo å ligge på teppet, langstrakt og halvsove.







Telttur er gøy! Eg har eget telt også, med dei minste teltpluggene du kan tenke deg! Eg sover ikkje i det, utrygt her ute i skogen. Men greitt å ha som le.










Koselig på Lassegjerdet på telttur med lillemann, matmor og mormor. Eg får være masse ute og gnage og spise.








Være en fri kanin er jo det aller beste, tross det å få være inne på teppet.













Sånne lunsjturer får eg også være med på, Turyggen og bål er ikkje det verste.









Men såpeboblene lillemann hadde med på tur, dei var litt skumle. Runde ting som flyver rundt. Nei takk.













Den snøen kom faktisk tilbake, og da var det ut på tur igjen. Brunstadsetra har eg ikkje vært på før, og planen er lunsj her. Lillemann og sambo fyer opp brenneren i alle fall. Eg heller sjekker ut om der er gras under snøen, og graver litt.










Litt nase-kos er veldig viktig <3












Trur du denne gjengen sitter inne om det er litt snø og kaldt? Nei du, og her er vi på utsiktsplassen på Vassetra. Ser heile Storfjorden her, fergene der ute, og faktisk heilt ut til havet!








Det var kaldt på utsikten, så alle gikk tilbake til hyttene på Vassetra, og fann ly ved et stort tre. Er det ikkje fin utsikt til Sandvikhornet 876moh vel? Du ser fjellet der baki. Eg setter meg inntil eg, til eg finner ut om terrenget er trygt.





Må no sei at Sykkylven har mange fine plasser, små perler både her og der. Noen er meir åpenlyste, andre er meir gjemte, som denne hytta her. Her har eg ikkje vært før, men no kan eg sette den og på listen min over alle plassene eg har vært.




Det beste med turene er jo å få være ute, være fri, smake på naturens egen mat, gnage litt, og oppdage. Ekstra kjekt er det å ha med seg sine beste venner på tur, er meir trygt og koselig. Lillemann og mor er med overalt med meg, og passer alltid på meg.





Da har du fått min historie her hos lillemann og mor som turkanin. Har eg det ikkje bra vel? Eg slipper å stå heile døgnet i et bur aleine, eg får være med på alt som skjer, får masse kos, og får også bo inne. Får springe fritt ute, får springe fritt inne, får masse oppmerksomhet, og får som her, sitte i sofa. Som kanin har eg det virkelig godt! Og mine eventyr er absolutt ikkje over, dei har berre så vidt begynt. Så om du følger med mor og lillemann på sine turer, så dukker eg også opp av og til :-)
Men først, så skal mor vise dokke kva utstyr eg har, og kva ho bruker å ha med til meg på tur.






Eg har ei bæreveske meint for katter eller små hunder. Så har mor en pose med diverse utstyr og mat til meg: 2 bittesmå plastskåler til for og vatn, en sele, et band, et tynt tau som løpestreng, en pose med for, et sånt sykkellys som blinker og det fester ho i selen min. Og så har ho av og til en bit gulrot eller brødskive. Så når eg skal være med på tur, tar mor berre med den ferdig pakket posen og veska, så er eg klar! :-D


Og med det samme, er du en kaninfrøken som også er glad i å gå på tur som meg, så ta gjerne kontakt med meg på min instagram konto @tur_kanin, eg er singel ;-) :-D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar